1 Voi eraţi morţi în greşelile şi în păcatele voastre 2 în care trăiaţi odinioară, după mersul lumii acesteia, după domnul puterii văzduhului, a duhului care lucrează acum în fiii neascultării. 3 Între ei eram şi noi toţi odinioară, când trăiam în poftele firii noastre pământeşti, când făceam voile firii pământeşti şi ale gândurilor noastre şi eram din fire copii ai mâniei, ca şi ceilalţi. 4 Dar Dumnezeu, care este bogat în îndurare, pentru dragostea cea mare cu care ne-a iubit, 5 măcar că eram morţi în greşelile noastre, ne-a adus la viaţă împreună cu Hristos (prin har sunteţi mântuiţi). 6 El ne-a înviat împreună şi ne-a pus să şedem împreună în locurile cereşti, în Hristos Isus, 7 ca să arate în veacurile viitoare nemărginita bogăţie a harului Său, în bunătatea Lui faţă de noi în Hristos Isus. 8 Căci prin har aţi fost mântuiţi, prin credinţă. Şi aceasta nu vine de la voi; ci este darul lui Dumnezeu. 9 Nu prin fapte, ca să nu se laude nimeni. 10 Căci noi suntem lucrarea Lui şi am fost zidiţi în Hristos Isus pentru faptele bune pe care le-a pregătit Dumnezeu mai dinainte, ca să umblăm în ele. (Efeseni 2)
El ne-a mântuit şi ne-a dat o chemare sfântă, nu pentru faptele noastre, ci după hotărârea Lui şi după harul care ne-a fost dat în Hristos Isus, înainte de veşnicii…(2 Timotei 1:9)
Acest har al lui Hristos, fără de care nici pruncii şi nici adulţii nu pot fi mântuiţi, nu este acordat pentru orice merite, ci este oferit gratis, pe a cărui bază este numit şi har. „Fiind justificaţi”, spune apostolul, „fără plată prin sângele Său”.
Păcatul primului om a slăbit atât de mult voinţa liberă încât nimeni nu poate nici să-l iubească pe Dumnezeu aşa cum ar trebui şi nici să creadă în Dumnezeu sau să facă bine de dragul lui Dumnezeu, decât dacă harul milei divine l-a precedat… Noi credem, de asemenea, spre beneficiul nostru că în fiecare lucrare bună nu noi suntem cei care luăm iniţiativa şi suntem apoi asistaţi prin mila lui Dumnezeu, ci Însuşi Dumnezeu ne inspiră mai întâi atât credinţa în El, cât şi dragostea pentru El, fără faptele noastre bune anterioare, care să merite răsplată, aşa încât noi să căutăm în mod credincios sacramentul botezului şi, după botez, să fim capabili prin ajutorul Său să facem ceea ce este pe placul Lui.
Sinodul de la Orange, 529 d.Hr.
Dar acum, că Dumnezeu a luat mântuirea mea în afara controlului voinţei mele, şi a pus-o sub controlul Său, şi a promis să mă salveze, nu în funcţie de munca şi alergarea mea, ci potrivit harului Său şi milei Sale, am certitudinea că El este credincios şi nu mă va minţi şi, de asemenea, [am certitudinea] că [El] este atât de mare şi puternic încât toţi demonii din iad şi toate forţele adverse nu mă vor putea smulge de lângă El. Mai mult, am certitudinea că Îi sunt plăcut lui Dumnezeu, nu în virtutea meritelor sau faptelor mele, ci datorită favorurilor Sale pline de bunătate pe care mi le-a promis, aşa că dacă voi lucra prea puţin sau prost, El nu îmi va imputa aceste lucruri, ci cu o compasiune părintească mă va ierta şi mă va face mai bun. Aceasta este gloria sfinţilor primită de la Dumnezeul lor.
Vechiul adevăr pe care l-a predicat Calvin, pe care l-a predicat Augustin, pe care l-a predicat Pavel, e adevărul pe care trebuie să-l predic eu azi, ori altfel aș fi necredincios conștiinței mele și Dumnezeului meu. Nu pot modela adevărul; nu cunosc așa ceva ca tocirea tăișului ascuțit al unei doctrine. Evanghelia lui John Knox este Evanghelia mea. Ceea ce a răsunat ca un tunet de-a lungul Scoției trebuie să răsune din nou de-a lungul Angliei.
Charles H. Spurgeon
Şi dacă Dumnezeu i-ar cere păcătosului – mort în păcat – ca el să facă primul pas, atunci El ar cere tocmai acel lucru care ar face mântuirea imposibilă sub Evanghelie la fel cum a fost dintotdeauna sub Lege, ţinând cont că omul este deopotrivă incapabil de a crede şi de a asculta, şi este lipsit de puterea de a veni, în aceeaşi măsură în care este lipsit de puterea de a merge în cer fără Hristos. Puterea trebuie să i se dea dacă este mort în păcat; Duhul trebuie să-l învie. Este legat de mâini şi de picioare, înlănţuit de păcat, Duhul trebuie să-i taie legăturile păcatului şi atunci omul va zburda spre libertate. Dumnezeu trebuie să vină şi să dărâme gratiile de fier şi numai după aceea omul poate scăpa; dacă aceasta nu se întâmplă însă mai întâi, omul ar pieri sub Evanghelie la fel cum ar fi pierit sub Lege.
Aş înceta să predic dacă aş crede că Dumnezeu, cu privire la mântuire, cere de la om lucruri pe care El să nu se angajeze să i le dea… Eu sunt mesagerul şi transmit mesajul Stăpânului; dacă nu-ţi place mesajul, ceartă-te cu Biblia, nu cu mine; atâta timp cât am Scripturile de partea mea, voi îndrăzni şi te voi provoca să dovedeşti că greşesc. „Mântuirea este a Domnului” (Iona 2:9). Domnul trebuie să o dea, să facă din nedoritor doritor, dintr-un neevlavios un om evlavios şi să aducă pe cel mai încrâncenat rebel la picioarele lui Isus, fiindcă altfel, mântuirea nu poate avea loc. Neagă faptul că Domnul trebuie să dea mântuirea şi ai rupt veriga lanţului, tocmai acea verigă ce era necesară pentru a-i da integritate. Dă la o parte faptul că Dumnezeu este Acela care începe buna lucrare, şi că El ne trimite, ceea ce predicatorii din vechime au numit „harul preventiv”. Înlătură acest aspect şi ai ruinat întreaga mântuire; făcând aceasta ai luat tocmai cheia de boltă şi acum totul va cădea în ruină. Nu mai rămâne nimic atunci.
ARTICOLE ŞI STUDII TEOLOGICE
- Canoanele de la Dort (Dordrecht)
- Confesiunea de la Westminster
- Mântuirea prin har – Loraine Boettner
- O apărare a calvinismului sau O apărare a calvinismului (PDF) – Charles Spurgeon
- Natura regenerării – Charles Spurgeon
- Naştere din nou prin botez? – Charles Spurgeon
- Mântuiţi prin har – James Montgomery Boice
- Ce ar trebui să gândim despre evanghelizare şi calvinism? – Ernest Reisinger
- Va ucide calvinismul evanghelizarea? – Ernest C. Reisinger
- Erori arminiene – William Maclean
- Mântuirea experimentală – Arthur W. Pink
- Eşti născut din nou? – J.C. Ryle
- Planul sistemului – Loraine Boettner
- Ce credem noi despre cele cinci puncte ale calvinismului – John Piper
- Augustin şi Pelagius – R.C. Sproul
- Augustin şi controversa pelagiană – Benjamin B. Warfield
- Captivitatea pelagiană a Bisericii – R.C. Sproul
- Un tratat despre natură şi har, împotriva lui Pelagius – Augustin
- Harul suveran în Noul Testament – Stanford E. Murrell
- Controversa semipelagiană – Herman C. Hanko
- Augustin şi controversa pelagiană
- O prezentare a calvinismului
- Abraham Kuyper – Concepţia calvinistă despre lume şi viaţă
- Tratat despre har, Jonathan Edwards (1)
- Tratat despre har, Jonathan Edwards (2)
- Tratat despre har, Jonathan Edwards (3)
- Tratat despre har, Jonathan Edwards (4)
- Tratat despre har, Jonathan Edwards (5)
- Tratat despre har, Jonathan Edwards (6)
- Tratat despre har, Jonathan Edwards (7)
- Spurgeon şi doctrinele harului
- De ce Spurgeon s-a opus atât de categoric arminianismului?
- Evanghelia harului lui Dumnezeu
- Totul prin har
- Charles H. Spurgeon – „Har timpuriu, har mare”
- Richard P. Belcher – Călătorie în har
- R.C. Sproul – Doctrinele harului, esenţa teologiei reformate
- Vechea Evanghelie sau „Ce să fac ca să fiu mântuit?”
- Mai mult decât calvinist – John Newton, Chapel Library – Download: PDF – EPUB – MOBI
-
Legământul faptelor şi legământul harului – de Walter Chantry – Descărcaţi cartea în format: PDF – EPUB – MOBI
ALTE ARTICOLE
- Religios ori mântuit?
- Mântuit prin har – Charles H. Spurgeon
- Examinează-ţi credinţa – John F. MacArthur
- Regenerarea prin decizie – James E. Adams
- Evanghelia lui Satan – Arthur W. Pink
- Harul contra arminianismului
- „Calvinismul” e similar cu „cele 5 puncte” (TULIP)?
- O apologie pentru învățăturile harului suveran
- Calvinismul istoric și hiper-calvinismul
- Este calvinismul de 5 puncte hiper-calvinism?
- Teologia reformată umilește omul?
- Dumnezeu nu este arminian
- Despre predicatorii „biblici”, care nu sunt nici arminieni, nici calviniști
- Pelagianismul între evanghelici
PREDICI AUDIO
- Să punem primele lucruri pe primul loc – Conrad Mbewe
- Diferența între creștinismul real și cel fals – Conrad Mbewe
- Să fii propovăduitor al Cuvântului lui Dumnezeu – Conrad Mbewe
- Evanghelizarea superficială – Paul Washer
- Evanghelia Domnului Isus – Paul Washer
- Cunoașterea Evangheliei ne apără de înșelăciune – Paul Washer
- O mântuire aşa de mare – Bruce Ware
- Suveranitatea divină în mântuire (Romani 9:1-33) – Daniel Chiu
PREDICI VIDEO
- Ce este Evanghelia? – John Piper
- O înţelegere reformată a Evangheliei – John Piper
- Ce este Evanghelia? – Paul Washer
- Influențe vestice asupra Evangheliei predicate în Romania – Paul Washer
- Ce este mântuirea? – Paul Washer
- Cum trebuie proclamată Evanghelia? – Paul Washer
- Nu mi-e rușine de scandal – Paul Washer
- Universalismul, arminianismul, calvinismul – Daniel Chiu
- Ce este calvinismul? – Caius Obeadă
- Ce este arminianismul? – Caius Obeadă