Charles Spurgeon – Pocăinţa, lucrarea Duhului Sfânt şi datoria omului

Metropolitan TabernaclePocăiţi-vă, dar, şi întoarceţi-vă la Dumnezeu, pentru ca să vi se şteargă păcatele, ca să vină de la Domnul vremurile de înviorare… (Faptele apostolilor 3:19)

Apostolul îi îndeamnă pe oameni să se pocăiască şi să se întoarcă la Dumnezeu. Textul nostru este o dovadă suficientă, fără să mai apelăm la alte dovezi. Pocăinţa înseamnă, în sens literal, să schimbi intenţiile cuiva. A fost tradusă şi cu „discernământul de pe urmă” sau „înţelepciunea de pe urmă”; este atitudinea omului de a căuta ce este greşit, şi de a-şi corecta judecata. Dar chiar dacă acesta este sensul principal, cuvântul înseamnă mult mai mult, în folosirea lui biblică. Poate că nu există o definiţie mai bună a pocăinţei decât aceea din cartea noastră de imnuri pentru copii:

Dacă te pocăieşti, vei părăsi

Păcatele pe care le-ai iubit;

Vei regreta, te vei căi,

Vei renunţa la ele, până la sfârşit.

Pocăinţa este descoperirea răutăţii păcatului, tristeţea că l-ai comis şi hotărârea de a scăpa de el. Este, de fapt, o schimbare a minţii cu un caracter foarte adânc şi practic, care îl face pe om să iubească ceea ce odată ura, şi să urască ceea ce iubea. Convertirea înseamnă o întoarcere, o întoarcere de la şi o întoarcere spre — o întoarcere de la păcat, o întoarcere spre sfinţenie — o întoarcere de la nepăsare la judecată, de la lume la cer, de la sine la Isus — o întoarcere completă. Cuvântul folosit aici a fost tradus în limba engleză: „Pocăiţi-vă şi fiţi transformaţi”, dar versiunea grecească spune: „Pocăiţi-vă şi transformaţi-vă” sau, mai degrabă, „Pocăiţi-vă şi întoarceţi-vă”. Este un verb activ.

Atunci când demonii sunt izgoniţi din cel îndrăcit, se poate vorbi despre pocăinţă; dar atunci când îndrăcitul se îmbracă, şi nu mai este gol şi murdar, ci îmbrăcat şi în toate minţile, se poate spune că s-a întors la Dumnezeu. Atunci când fiul risipitor, care hrănea porcii, a început să judece şi să-şi vină în fire, a fost pocăinţă. Când s-a hotărât şi a părăsit ţinutul acela îndepărtat, îndreptându-se spre casa tatălui său, a fost întoarcere la Dumnezeu. Pocăinţa este o parte a întoarcerii la Dumnezeu. Este, poate, dacă pot să spun, poarta sau uşa ei. Este Iordanul prin care trecem când ne întoarcem din pustiul păcatului spre Canaanul convertirii. Naşterea din nou este răsădirea unei firi noi, iar unul dintre primele ei semne este credinţa în Hristos şi părăsirea păcatului sau întoarcerea de la ce este rău spre ceea ce este bun.

Adresându-se mulţimii, apostolul Petru a spus: „Schimbaţi-vă gândurile; căiţi-vă pentru ceea ce aţi făcut; părăsiţi-vă vechile cărări; întoarceţi-vă; deveniţi oameni noi.” Acesta a fost mesajul lui, pe care l-am pus în alte cuvinte.

S-a spus deci, pe drept cuvânt, că pocăinţa şi întoarcerea la Dumnezeu sunt opera Duhului Sfânt al lui Dumnezeu. Nu este nevoie să mă opresc şi să susţin doctrina aceasta. Am predicat-o de o mie de ori şi suntem pregătiţi să dovedim că această doctrină este susţinută pretutindeni în Scriptură. Nu a existat niciodată o întoarcere la Dumnezeu adevărată care să nu fie lucrarea Duhului Sfânt. În scopul acesta, Domnul Isus S-a înălţat la ceruri: „Dumnezeu L-a înălţat cu puterea Lui, L-a făcut Domn şi Mântuitor, ca să dea lui Israel pocăinţa şi iertarea păcatelor”. Orice convertire adevărată este lucrarea Duhului Sfânt. Puteţi să vă rugaţi cu vorbele prorocului: „Întoarce-ne la Tine, Doamne, şi ne vom întoarce”; fiindcă dacă nu ne întoarce Dumnezeu, nu ne vom întoarce niciodată; şi dacă nu ne converteşte El, convertirea noastră este o greşeală. Ascultaţi chemarea Evangheliei:

Credinţa adevărată,

Pocăinţa adevărată,

Orice har ce ne apropie

Veniţi doar la Isus şi cumpăraţi-le.

Şi totuşi”, veţi spune, „şi totuşi, apostolul Petru ne spune „Pocăiţi-vă, şi întoarceţi-vă la Dumnezeu!” Şi acum, dumneata ne spui dintr-o dată că toate lucrurile acestea sunt darul Duhului Sfânt, apoi citeşti din nou textul: «Pocăiţi-vă, şi întoarceţi-vă la Dumnezeu»”. Chiar aşa fac, vai, şi îi mulţumesc lui Dumnezeu că pot s-o fac. Mă întrebaţi: „Cum împaci aceste două lucruri?”. Eu vă răspund că nu este treaba mea să împac declaraţiile învăţătorului meu: treaba mea este să predic adevărul aşa cum este — să vi-l prezint aşa cum l-am primit din mâna Lui. Eu cred că lucrurile acestea sunt în acord, şi văd şi acordul, dar n-aş putea să explic tuturor unde este. Este destul să ştim că aşa stă scris în Scriptură, şi să acceptăm totul, indiferent dacă vedem sau nu acordul dintre două adevăruri — să le acceptăm pe amândouă, fiindcă ne-au fost descoperite.

Eu voi susţine cât voi trăi că pocăinţa şi întoarcerea la Dumnezeu sunt lucrarea Duhului Sfânt, dar aş renunţa mai degrabă la amândouă mâinile, decât să nu mai predic că este de datoria omului să creadă şi să se pocăiască, şi de datoria lucrătorului creştin să-i spună: „Pocăieşte-te şi întoarce-te la Dumnezeu, ca să ţi se şteargă păcatele.” Dacă nu primeşti adevărul până nu-l înţelegi, atunci nu vei primi multe lucruri. Vai, sunt multe lucruri obişnuite pe care nu le poate nega nimeni, dar care ar fi negate totuşi dacă nu am crede în ele până nu le-am înţelege.

Ai pe masa ta un peşte dulce din mare: l-ai gătit şi acum te pregăteşti să-l mănânci. Îl mănânci cu sare, nu? De ce? Îl usuci şi îl sărezi, dar de ce? Nu a trăit în apă sărată? Atunci de ce nu e sărat? Este la fel de proaspăt de parcă l-ai fi scos dintr-un pârâu de munte — nu are nici un grăunte de sare pe el — şi totuşi a trăit în apă sărată! Înţelegi asta? Nu, nu poţi. Dar iată realitatea: un peşte dulce într-o mare sărată!

Înţelegi? În acelaşi fel, în Scriptură pot exista două mari adevăruri, amândouă valabile, dar cel mai înţelept om din lume se încurcă dacă încearcă să le lege unul de altul. Vă mărturisesc că eu nu înţeleg de ce i s-a spus lui Moise să taie o creangă şi s-o arunce în apele amare de la Mara; nu văd nicio legătură între lemn şi apă, şi nu văd cum ar putea îndulci lemnul apa, dar cred că, atunci când Moise l-a aruncat în apă, amărăciunea a dispărut din Mara, iar pârâul s-a făcut dulce. Nu ştiu de ce a cerut Elisei un blid de sare, când s-a dus la Ierihon şi a văzut că apele erau greţoase; nu ştiu cum ar fi putut îndulci apa cu un blid de sare — mie mi se pare că ar fi trebuit să lucreze altfel; dar cred minunea, şi anume că, după ce a pus sarea, apele au devenit dulci.

Aşa că nu înţeleg cum ar putea sfaturile mele să îndemne la pocăinţă pe păcătoşii răzvrătiţi, dar aşa se întâmplă — văd acest lucru în fiecare zi. Nu ştiu de ce cred atunci când un semen de-al lor, fiinţă slabă şi nenorocită, le spune: „Credeţi”, dar aşa se întâmplă; Duhul Sfânt îi binecuvântează, iar ei cred şi sunt mântuiţi; şi dacă nu putem înţelege cum, trebuie să ne mulţumim să vedem acest lucru, şi să-L binecuvântăm pe Dumnezeu pentru el.

Poate că ştiţi deja că unii comentatori ingenioşi au încercat să scape de forţa acestui text. Ei au spus că pocăinţa la care sunt îndemnaţi oamenii este o pocăinţă exterioară. Dar cum poate fi astfel, atunci când se adaugă: „Pocăiţi-vă şi întoarceţi-vă la Dumnezeu, ca sa vi se şteargă păcatele”? Oare o pocăinţă exterioară aduce cu ea ştergerea păcatelor? Cu siguranţă că nu. Pocăinţa la care sunt îndemnaţi oamenii este o pocăinţă care aduce cu sine iertarea deplină — „ca să vi se şteargă păcatele”. Şi, mai mult, mi se pare şocant să presupui că Petru şi Ioan predicau o pocăinţă găunoasă, de formă, care nu mântuieşte oamenii. Petru le recomanda acestor oameni o pocăinţă mântuitoare, nu ceva mai puţin.

Acum, să ne apropiem de ţintă. Noi spunem oamenilor să se pocăiască şi să creadă, nu fiindcă am crede că au puterea s-o facă, fiindcă ştim că sunt morţi în fărădelege şi păcat; nu fiindcă există vreo putere în stăruinţa sau în vorbirea noastră, fiindcă înţelegem că predicarea noastră este goală fără Dumnezeu; dar am văzut că, dacă vorbim cu credinţă, Dumnezeu Duhul Sfânt lucrează cu noi şi, în timp ce noi vorbim oaselor uscate, Duhul le face să prindă viaţă, în timp ce spunem şchiopului să se ridice, o putere misterioasă îi întăreşte gleznele, în timp ce spunem paraliticului să întindă mâna, o forţă divină preia comanda, şi mâna se întinde, iar omul este vindecat. Puterea nu stă în păcătos, nici în predicator, ci în Duhul Sfânt, care lucrează efectiv împreună cu Evanghelia prin porunca divină, astfel că, acolo unde se predică adevărul, aleşii lui Dumnezeu sunt învioraţi, sufletele sunt mântuite şi Dumnezeu este slăvit. Duceţi-vă şi predicaţi Evanghelia cu îndrăzneală, şi nu vă temeţi de rezultate, fiindcă, oricât de slabă ar fi puterea voastră şi oricât de lipsită de elocvenţă ar fi vorbirea voastră, Dumnezeu a făgăduit că va face din Evanghelia Sa puterea salvatoare, şi aşa va fi până la sfârşitul lumii.

(Fragment din mesajul Apostolic Exhortation, predicat de Charles Spurgeon în 5 aprilie 1868 la Metropolitan Tabernacle, Londra. Mesajul este inclus în volumul Predici despre trezire, Editura Perla suferinţei, Suceava, 2010. Traducerea: Iulia Bodnari.)

Permanent link to this article: https://www.monergism.ro/index.php/2015/06/charles-spurgeon-pocainta-lucrarea-duhului-sfant-si-datoria-omului/

Edward A. Hartman – Centralitatea zilei Domnului în familia evlavioasă

homewardLa Editura Kingstone a fost publicat recent volumul În drum spre casă. Autorul, Edward A. Hartman, a slujit timp de 10 ani ca pastor senior al First Presbyterian Church of Kosciusko, Mississippi, iar între 2005 şi 2012 a fost misionar în România.

Cartea prezintă imaginea unei familii evlavioase, centrate în Hristos „nu doar în jurul lucrării Sale încheiate la cruce, ci şi în jurul lucrării Sale continue în viaţa noastră prin Duhul Său cel Sfânt în timp ce ne pregăteşte pentru noua noastră casă din cer.”

Un sumar al capitolului „Centralitatea Zilei Domnului în familia evlavioasă”, conţinând şi multe sfaturi practice, este suficient pentru a releva profunzimea teologică a lucrării lui Ed Hartman (care poate fi comandată online pe site-ul Proiectului Tyndale).

Perspectiva puritanilor recunoştea faptul că originea zilei Domnului era întipărită la Creaţie. Nu a fost iniţiată de legea pe care a dat-o Dumnezeu poporului Său la muntele Sinai. Perspectiva lor privea la început, în Geneza 1 şi 2. După ce Şi-a încheiat toată lucrarea Sa de creaţie, Dumnezeu a stabilit patru rânduieli (sau ordine) ale creaţiei care vor guverna toată omenirea pentru întreaga istorie. Prima a fost căsătoria. Planul lui Dumnezeu a fost o femeie pentru un bărbat. El a hotărât ca cei doi să fie permanent uniţi în căsătorie şi să-şi găsească împlinirea unul în celălalt. Planul Lui a fost urmat de cel de-al doilea ordin al creaţiei: procrearea. El le-a poruncit să fie roditori şi să se înmulţească, să umple pământul şi să-l supună (Gen. 1:28). Cel de-al treilea ordin şi al patrulea au stabilit modelul sau tiparul pentru ritmul continuu al vieţii: cel de-al treilea a fost munca şi cel de-al patrulea odihna. „În ziua a şaptea, Dumnezeu Îşi terminase lucrarea pe care a făcut-o; El S-a odihnit în ziua a şaptea de toată lucrarea pe care a făcut-o. Dumnezeu a binecuvântat ziua a şaptea şi a sfinţit-o, pentru că în ea s-a odihnit de toată lucrarea pe care a făcut-o în creaţie” (Gen. 2:2-3).

Puritanii au recunoscut că legea lui Dumnezeu, mai ales aşa cum este înrădăcinată în ordinele creaţiei, nu a fost desfiinţată. Nu la mult timp după ce am abordat subiectul zilei Domnului în cadrul congregaţiei noastre, am fost confruntat de un om de afaceri din comunitatea noastră. Bărbatul era supărat şi aprins la faţă, dar a spus cu un zâmbet forţat: „Nu pot să cred că predicaţi o neprihănire bazată pe fapte în biserica voastră.” Nu aveam nicio idee la ce anume se referea, aşa că l-am întrebat: „Ce neprihănire bazată pe fapte am predicat în ultima vreme?” Răspunsul lui a fost: „Acel Sabat creştin! Nu există un asemenea lucru!” Convingerile lui teologice nu erau greu de recunoscut. El ajunsese la concluzia că atunci când Isus a venit, El desfiinţase complet legea Vechiului Testament şi tot ce se cerea de la poporul lui Dumnezeu.

Problema cu perspectiva acestui om este că Noul Testament afirmă faptul că, deşi Legea nu este un mijloc de câştigare a neprihănirii, ea rămâne standardul de conduită şi practică neprihănită pentru cei care au fost declaraţi neprihăniţi prin har şi prin credinţă. Chiar Domnul Isus spune în Matei 5:17-18: „Să nu credeţi că am venit să anulez Legea sau Profeţii! Nu am venit să anulez, ci să împlinesc. Căci adevărat vă spun, câtă vreme nu vor trece cerul şi pământul, nici măcar o iotă sau o parte a vreunei litere nu va fi înlăturată din Lege, înainte să se întâmple toate lucrurile.” El a continuat să spună în versetul 19: „Aşa că oricine încalcă una din cele mai mici din aceste porunci şi îi învaţă şi pe alţii să facă la fel va fi numit cel mai mic în împărăţia cerurilor.” Acum, dacă acest pasaj se ocupa de sarcina vădit imposibilă a câştigării neprihănirii cuiva, ai crede că Isus ar fi spus că „acela va fi numit cel mai mic în împărăţia iadului”. Dar Isus vorbeşte aici despre creştini. El vorbeşte despre proprii Săi copii atunci când spune: „Oricare” dintre copii „care încalcă una din cele mai mici din aceste porunci şi îi învaţă şi pe alţii să facă la fel va fi numit cel mai mic în împărăţia cerurilor.” Iarăşi afirm, El ne arată că, deşi Legea nu este mijlocul spre neprihănire, ea rămâne standardul activ după care şi înspre care Duhul lui Dumnezeu îi va conduce pe oamenii pe care El i-a declarat neprihăniţi. Pe acest temei, familiile puritane au acordat atenţie mare centrării experienţei lor săptămânale în jurul păzirii cuvenite a zilei Domnului – o zi din şapte consacrată căutării cu devotament a comuniunii cu Hristos.

Dar de ce au făcut ei acest lucru? Şi cu ce scop era acest lucru perceput ca o îndatorire principală? Scriitorii puritani identifică pentru noi două scopuri principale pentru ţinerea în ascultare şi cu bucurie a zilei Domnului.

1. Primul este de a reflecta cu ardoare la plăcerea veşnică a prezenţei lui Dumnezeu care ne aşteaptă. Ziua Domnului este o zi de anticipare. Este menită să ne ridice privirea înspre închinarea veşnică ce continuă neîncetat în cer, închinare în care vocile noastre se vor uni atunci când vom ajunge direct în prezenţa vizibilă a lui Hristos. Ziua Domnului arată spre odihna veşnică pe care o ştim cel mai bine ca fiind împărăţia cerească a lui Dumnezeu. Scriitorul Epistolei către Evrei scrie cu o dorinţă sinceră şi arzătoare după ziua când odihna aceasta va fi a noastră: „Rămâne încă pentru poporul lui Dumnezeu o odihnă de Sabat, pentru că oricine intră în odihna Lui se va odihni de lucrările lui, ca şi Dumnezeu de ale Sale. Să ne grăbim deci să intrăm în acea odihnă, pentru ca nimeni să nu cadă printr-o neascultare ca a lor” (Evrei 4:9-11). Scriitorul recunoaşte faptul că atenţia şi afecţiunea noastră sunt atât de uşor distrase de la Cel care singur oferă darul odihnei şi tot ce înseamnă ea, încât ne avertizează cu privire la neascultarea care ne va duce la pierderea a ceea ce numai El poate oferi.

Din această perspectivă, păzirea zilei Domnului ne oferă o ocazie constantă să ne unim cu familiile noastre în aţintirea atenţiei asupra eternităţii. Dacă e să ne pregătim să murim cum se cuvine şi dacă e să ne îndrumăm familiile să se pregătească să moară aşa cum se cuvine, atunci trebuie să fim sârguincioşi în a ne folosi de orice oportunitate ca să ne reamintim de realităţile nevăzute şi eterne ce ne înconjoară şi ne aşteaptă. „Noi nu ne uităm la lucrurile care se văd, ci la cele care nu se văd, deoarece cele care se văd sunt trecătoare, dar cele care nu se văd sunt veşnice” (2 Corinteni 4:18).

Cred că Dumnezeu a cunoscut puterea pe care preocupările noastre o vor avea asupra noastră. De aceea, El a decretat ca o zi din fiecare săptămână să fie pusă deoparte ca fiind diferită de tot restul zilelor, ca să ne amintească de faptul că realitatea nu se limitează la lume aşa cum o percepem noi. Realitatea ultimă pentru care am fost creaţi şi răscumpăraţi este reflectată în ziua Domnului într-un mod care slujeşte pentru a ne aminti permanent de statutul nostru de străini în lumea aceasta. Ce s-a spus despre sfinţii Vechiului Testament trebuie să fie adevărat şi cu privire la noi: „Toţi aceştia au murit crezând, însă fără să primească lucrurile promise, ci doar le-au văzut de departe, le-au salutat şi au mărturisit că sunt străini şi peregrini pe pământ” (Evrei 11:13).

Puţini oameni înţeleg scopul zilei Domnului din această perspectivă. Cei mai mulţi presupun că, dacă ziua respectivă trebuie ţinută, accentul cade pe lucrurile care nu sunt permise în acea zi, dar care sunt perfect acceptabile în celelalte zile. De exemplu, o zi în care nu pot tăia gazonul sau nu pot repara maşina. Sau o zi în care nu pot vâna, juca golf sau pescui. O zi în care nu pot face niciuna din temele de la şcoală sau nu pot plăti facturile. Lipsa libertăţii de a face aceste lucruri nu este scopul în ţinerea zilei Domnului. Noi punem deoparte toate aceste activităţi, aşa încât să putem fi devotaţi cu adevărat în dorinţa de a ne implica în căutarea comuniunii pline de bucurie şi împlinire cu El. Conform planului după care am fost creaţi, această căutare produce în noi un sentiment de dor arzător. Un dor arzător după ceea ce ne aşteaptă în eternitate. Un dor pe care nimic altceva nu-l poate satisface.

2. Acest adevăr ne îndreaptă atenţia spre cel de-al doilea scop pentru care puritanii au rămas credincioşi respectării zilei Domnului: să afle atât de multă plăcere netulburată în Creatorul şi Răscumpărătorul poporului lui Dumnezeu pe cât permite viaţa aceasta pământească. Aici este locul unde şi noi suntem invitaţi să ne concentrăm viziunea atunci când sărbătorim ziua Domnului. Ştim că am fost creaţi după chipul lui Dumnezeu, cu capacitatea să experimentăm şi să ne bucurăm de părtăşia cu El. Însă, din cauza condiţiei noastre căzute şi a păcatului care rezultă din ea, suntem limitaţi în plăcerea pe care o putem avea în El. Nu deţinem acum capacitatea să ne bucurăm deplin de El. În plus, vieţile noastre sunt pline de o mulţime de lucruri care ne distrag atenţia şi intră în competiţie cu El pentru atenţia şi afecţiunea noastră. De aceea, ziua Domnului devine pentru noi o oportunitate şi un privilegiu pe măsură ce învăţăm să ne găsim atât de multă plăcere netulburată în Creatorul şi Răscumpărătorul nostru, cât ne permite viaţa aceasta pământească.

 

Permanent link to this article: https://www.monergism.ro/index.php/2015/05/edward-a-hartman-centralitatea-zilei-domnului-in-familia-evlavioasa/

Load more

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: