James Montgomery Boice – O nouă familie

Marea noastră problemă se regăseşte în înstrăinarea de Dumnezeu pe care o simţim ca rezultat al căderii în păcat şi al păcatelor noastre făcute cu voia. Augustin a scris odată: „Ne-ai creat pentru Tine…” Acesta este adevăratul nostru loc. Dar el a adăugat sincer recunoaşterea dilemei noastre şi a păcatului: „Şi inimile noastre sunt neliniştite până nu-şi găsesc odihna în Tine.”

Dumnezeu a rezolvat această mare problemă a înstrăinării prin adopţie, luând un om dintr-o familie (sau fără familie) şi punându-l într-o nouă familie – familia lui Dumnezeu. Uneori, adopţia este considerată a fi doar un aspect al justificării sau doar un alt mod de a exprima ceea ce se întâmplă în regenerare. Dar, cu toate acestea, adopţia este mai mult decât oricare din aceste lucrări ale harului.

Teologul scoţian John Murray face distincţie între adopţie, pe de o parte, şi justificare şi regenerare, pe de altă parte, în felul următor: „Justificarea înseamnă că Dumnezeu ne acceptă ca fiind neprihăniţi şi ne dă viaţa veşnică. Regenerarea este înnoirea inimilor noastre după chipul lui Dumnezeu. Dar aceste binecuvântări, oricât ar fi de valoroase în ele însele, nu arată ce ni se dă prin actul adopţiei. Prin adopţie, cei răscumpăraţi devin fii şi fiice ale Dumnezeului Cel Atotputernic; ei sunt acceptaţi în familia lui Dumnezeu şi primesc toate privilegiile acesteia.”

Numai adopţia sugerează noua relaţie de familie pe care noi o avem în Hristos şi scoate în evidenţă privilegiile de care ne bucurăm în urma acestei relaţii. Pasajul din Romani 8:14-17 vorbesc despre adopţie ca fiind o lucrare separată a Duhului lui Dumnezeu prin care: (1) suntem eliberaţi de robia legii şi de frică; (2) primim asigurarea noii noastre relaţii cu Dumnezeu; şi (3) devenim moştenitori împreună cu Hristos.

De asemenea, Murray scrie:

1. Deşi este o lucrare distinctă, adopţia nu poate fi niciodată separată de justificare şi de regenerare. Persoana care este justificată este întotdeauna cea care primeşte înfierea. Iar celor care li se dă dreptul să devină fii ai lui Dumnezeu sunt cei care, aşa cum se spune în Ioan 1:13, sunt „născuţi nu din sânge, nici din voia firii lor, nici din voia vreunui om, ci din Dumnezeu”.

2. Asemenea justificării, adopţia este un act juridic. Cu alte cuvinte, este conferirea unui statut sau a unei poziţii şi nu producerea în noi a unei noi naturi sau a unui nou caracter. Adopţia se referă la o relaţie şi nu la o atitudine sau stare care ne dă posibilitatea să recunoaştem şi să cultivăm această relaţie.

3. Celor care sunt adoptaţi în familia lui Dumnezeu li se dă Duhul adopţiei, prin care pot să îşi recunoască înfierea şi să se bucure de privilegiile care decurg din ea. „Şi pentru că sunteţi fii, Dumnezeu ne-a trimis în inimă Duhul Fiului Său, care strigă: «Ava!», adică «Tată!»” (Galateni 4:6). Duhul adopţiei este consecinţa, dar nu constituie adopţia în sine.

4. Există o relaţie strânsă între adopţie şi regenerare.

Această relaţie este explicată prin modul în care, în Antichitate, un părinte îşi adopta oficial propriul fiu ca reprezentant şi moştenitor legal. Aceasta era o etapă importantă în viaţa unui copil evreu, grec sau roman. Înainte, el era doar fiu prin naştere. Acum, a devenit fiu din punct de vedere legal şi a trecut din grija pedagogului său la maturitate. Deşi în experienţa creştină regenerarea şi adopţia au loc simultan, totuşi adopţia accentuează noul statut al creştinului, iar regenerarea accentuează caracterul nou al vieţii.

Poate expresia statut nou nu este cea mai potrivită. Ceea ce presupune de fapt o adopţie sunt relaţii noi: o nouă relaţie cu Dumnezeu şi o nouă relaţie cu ceilalţi oameni în familia credinţei.

Noua relaţie cu Dumnezeu trebuie să fie automată. După ce ne-a justificat, Dumnezeu ar fi putut să ne lase la un nivel inferior în ceea ce priveşte statutul şi privilegiile noastre. Dar în loc să procedeze în acest fel, Dumnezeu ne-a luat în propria Lui familie, dându-ne statutul şi privilegiile de a fi fii şi fiice ale Sale. Atât de mare este bunăvoinţa lui Dumnezeu manifestată în actul adopţiei, încât am fi înclinaţi să nu o luăm în seamă, luând-o drept presupunere, dacă Dumnezeu nu ar fi făcut un demers special de a pecetlui aceste adevăruri în inimile noastre. După cum a scris şi Pavel: „dar, după cum este scris: «Lucruri pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit şi la inima omului nu s-au suit, aşa sunt lucrurile pe care le-a pregătit Dumnezeu pentru cei ce-L iubesc.» Nouă însă Dumnezeu ni le-a descoperit prin Duhul Său. Căci Duhul cercetează totul, chiar şi lucrurile adânci ale lui Dumnezeu” (1 Corinteni 2:9-10).

Într-un anumit sens, putem spune despre Dumnezeu că este Tatăl tuturor. Dumnezeu este creatorul tuturor. El ne susţine viaţa clipă de clipă „căci în El avem viaţa, mişcarea şi fiinţa” (Faptele Apostolilor 17:28). Pe baza acestui fapt, putem spune că suntem „de neam din Dumnezeu” (vers. 29). Dar nu există niciun privilegiu care să decurgă din această „paternitate” generală. Relaţia pe care o presupune acest cuvânt lipseşte.

Domnul Isus ne-a lăsat o învăţătură clară, conform căreia unii oameni, care au crezut că sunt copii ai lui Dumnezeu, erau, de fapt, copii ai diavolului. După ce Isus a spus: „Veţi cunoaşte adevărul şi adevărul vă va face slobozi”, evreii I-au răspuns: „Noi suntem sămânţa lui Avraam şi n-am fost niciodată robii nimănui, cum zici Tu: «Veţi fi slobozi»?” Isus a zis: „Ştiu că sunteţi sămânţa lui Avraam, dar căutaţi să mă omorâţi… dacă aţi fi copii ai lui Avraam, aţi face faptele lui Avraam.” La acest punct, evreii s-au supărat şi L-au acuzat că este născut din curvie, dar Domnul a răspuns cu o mânie sfântă: „Dacă ar fi Dumnezeu Tatăl vostru, M-aţi iubi şi pe Mine, căci Eu am ieşit şi vin de la Dumnezeu: n-am venit de la Mine însumi, ci El M-a trimis. Pentru ce nu înţelegeţi vorbirea Mea? Pentru că nu puteţi asculta Cuvântul Meu. Voi aveţi de tată pe diavolul şi vreţi să împliniţi poftele tatălui vostru” (Ioan 8:32-33,37,39,42-44). În acest schimb de păreri, Isus a pus capăt falsei doctrine conform căreia Dumnezeu este Tatăl tuturor şi toţi suntem copiii Lui.

Dar, ca rezultat al adopţiei, creştinii au nu numai o relaţie nouă cu Dumnezeu, ci şi o relaţie nouă cu unii cu alţii, care ne pretinde să ne iubim unii pe alţii şi să lucrăm împreună, aşa cum se cuvine între fraţi şi surori. Înainte eram în afara familiei lui Dumnezeu, mergând fiecare pe drumul lui în opoziţie, iar uneori chiar într-o duşmănie uşor voalată, faţă de ceilalţi. Acum, suntem altfel: „Aşadar, voi nu mai sunteţi nici străini, nici oaspeţi ai casei, ci sunteţi împreună cetăţeni cu sfinţii, oameni din casa lui Dumnezeu” (Efeseni 2:19).

Atitudinile care ar trebui să decurgă din aceste relaţii noi, nu apar întotdeauna în mod natural şi facil. Dar acesta este un motiv în plus să ne străduim să înţelegem acest adevăr cum putem mai bine şi să lucrăm la perfecţionarea acestor relaţii. (…)

Prin urmare, eşti îndatorat lor şi ei ţie. Sunt fraţii tăi, surorile tale, părinţii tăi şi copii în Dumnezeu. Fie că-ţi plac, fie că nu-ţi plac, tu le aparţii. Ai responsabilităţi faţă de ei care trebuie împlinite în dragoste. Atâta timp cât trăieşti pe acest pământ, le eşti dator. Indiferent dacă au făcut mult sau puţin pentru tine, Hristos a făcut totul. El îţi cere ca datoria pe care o ai faţă de El să o transferi asupra noii tale familii.

Calitatea de membru în familia lui Dumnezeu nu înseamnă că vom fi insensibili la greşelile umane inerente care o caracterizează. De fapt, trebuie să fim sensibili la ele având în vedere eliminarea lor şi îmbunătăţirea calităţii relaţiilor din familia noastră. Dar, de asemenea, nu trebuie să fim exagerat de sensibili la greşelile fraţilor şi surorilor noastre în Hristos. Cu atât mai mult, nu trebuie să le criticăm făţiş. Trebuie să fim puternic dedicaţi unii altora, manifestând o loialitate familială adecvată şi lucrând pentru a ne ajuta reciproc în trăirea vieţii creştine. Trebuie să ne rugăm unii pentru alţii şi să ne slujim unii altora.

 

(Fragmente din capitolul „O nouă familie” al volumului Fundamente ale credinţei creştine. O prezentare accesibilă a teologiei protestante, James Montgomery Boice, Editura Institutului Biblic „Emanuel”, Oradea, 2000, traducere Corneliu Simuţ.)

Permanent link to this article: https://www.monergism.ro/index.php/2014/01/james-montgomery-boice-o-noua-familie/

Richard Sibbes – „Crede-L pe Hristos, nu pe Satan!”

De vreme ce Hristos ne este prezentat aşa de mângâietor, haideţi să nu credem modul în care Satan ni-L reprezintă. Când conştiinţa este tulburată din pricina păcatelor noastre, obiceiul lui Satan este de a-L prezenta pe Hristos sufletului aflat în suferinţă ca pe un judecător foarte aspru, înarmat cu dreptatea împotriva noastră. Însă atunci, haideţi să-L înfăţişăm înaintea sufletelor noastre aşa cum ne este pus înaintea ochilor de către Însuşi Dumnezeu, ţinând un sceptru al îndurării şi întinzându-Şi braţele să ne primească.

Cum ar trebui să gândim despre Hristos

Când ne gândim la Iosif, Daniel sau la Ioan evanghelistul, ne formăm păreri plăcute despre ei şi le considerăm persoane blânde şi minunate. Cu atât mai mult, când ne gândim la Hristos, ar trebui să-L percepem ca o oglindă a întregii blândeţi. Dacă parfumul tuturor florilor s-ar aduna într-una, cât de parfumată ar trebui să fie acea floare! În Hristos se întâlnesc toate perfecţiunile îndurării şi ale dragostei. Cât de mare trebuie să fie acea îndurare care locuieşte într-o inimă atât de binevoitoare! Orice fel de gingăşie dintr-un soţ, tată, frate, cârmuitor nu este decât o rază din EI; gingăşia este în El în cea mai aleasă formă. Suntem slabi, dar suntem ai Lui; suntem deformaţi, dar purtăm chipul Lui în noi. Un tată nu priveşte atât de mult la defectele copilului său, cât priveşte la natura lui din copil; tot aşa Hristos găseşte motive să ne iubească din ceea ce vede că este al Lui în noi. El îşi vede propria natură în noi: suntem bolnavi, totuşi suntem mădularele Lui. Cine şi-a neglijat vreodată mădularele din cauză că erau bolnave sau slabe? Nimeni nu şi-a urât vreodată propriul trup. Poate capul să-şi uite mădularele? Poate Hristos să Se uite pe Sine? Noi suntem plinătatea Lui cum El este plinătatea noastră. El a fost dragostea însăşi îmbrăcată cu natura umană, pe care a unit-o cu Sine, ca să ne poată transmite bunătatea Sa mai liber. Şi El nu a luat natura noastră asupra Sa atunci când aceasta era în cea mai bună formă, ci când era decăzută, cu toate slăbiciunile naturale şi comune Ia care era supusă.

Aşadar, haideţi să urâm orice gând suspicios, ca fiind ori pus, ori cultivat de acel duh blestemat care, după cum s-a străduit să-L despartă pe Tatăl de Fiul prin suspiciuni, spunând: „Dacă eşti Fiul lui Dumnezeu” (Matei 4:6), tot astfel preocuparea Iui zilnică este să ne despartă pe noi de Fiul, născând în noi păreri greşite cu privire Ia Hristos, făcându-ne să credem că în El nu există o dragoste caldă pentru oameni ca noi. De la început arta lui Satan a fost: să-l facă pe om să-şi piardă încrederea în Dumnezeu, punând la îndoială dragostea lui Dumnezeu faţă de primul nostru tată, Adam. Reuşita Iui de atunci îl determină să-şi folosească încă această armă.

Când Hristos pare a fi un duşman

„În ciuda tuturor acestor lucruri, nu simt că Hristos este astfel faţă de mine”, spune mucul fumegând, „ci mai degrabă simt exact opusul. El pare a fi un duşman pentru mine. Văd şi simt dovezile supărării Sale justificate.”

Hristos poate juca rolul unui duşman pentru puţin timp, cum a făcut Iosif, însă face lucrul acesta pentru a juca rolul de îndurător la timpul potrivit. El nu-Şi poate stăpâni inima plină de îndurare mult timp. Pare să se lupte cu noi, cum S-a luptat cu Iacov, însă ne dă o putere ascunsă ca să biruim în cele din urmă. Credinţa scoate masca de pe faţa Lui şi vede o inimă iubitoare sub aparenţe contrare. Fides Christo larvam decrahit (Credinţa scoate masca de pe faţa Iui Hristos).

În primă fază, nu i-a răspuns cu niciun cuvânt femeii siro-feniciene care striga după EI. Apoi, i-a dat un răspuns negativ. După aceea i-a răspuns ceva ce suna a mustrare, numind-o câine, pentru că era în afara legământului. Cu toate acestea, ea nu s-a lăsat doborâtă astfel, pentru că a avut în vedere scopul venirii Sale. Aşa cum Tatăl nu a fost niciodată mai aproape de Hristos ca să-L sprijine cu putere, ca atunci când a fost cel mai departe de EI în ce priveşte simţul mângâierii, tot aşa Hristos nu este niciodată mai aproape de noi ca să ne dea putere pentru a ne susţine, decât atunci când pare cel mai mult să-Şi ascundă prezenţa de noi. Influenţa Soarelui neprihănirii pătrunde mai adânc decât lumina Sa. În astfel de cazuri, oricare ar fi purtarea lui Hristos faţă de noi, să punem natura şi slujba Lui în opoziţie cu aceasta. El nu Se poate tăgădui pe Sine; nu poate decât să îndeplinească misiunea pe care Tatăl I-a dat-o. Vedem aici că Tatăl a garantat faptul că El „nu va stinge mucul care mai arde încă”, iar Hristos S-a angajat să ne prezinte înaintea Tatălui, înfăţişându-Se El înaintea Lui pentru noi, până când ne va prezenta fără vină înaintea Lui (Ioan 17:6,11). Tatăl ne-a dat lui Hristos, iar Hristos ne dă înapoi Tatălui.

Când îndoiala ne asaltează

„Aceasta ar fi o mare mângâiere”, spune cineva, „numai dacă aş fi un muc fumegând.” Este bine că această obiecţie loveşte în tine, şi nu în Hristos. Este bine că pe EI ÎI onorezi gândindu-te că Se îndură de alţii, chiar dacă [crezi că] nu Se îndură şi de tine. Totuşi, să nu fii nedrept cu lucrarea Duhului Său în inima ta. După cum Satan Îl ponegreşte pe Hristos înaintea noastră, tot astfel ne ponegreşte şi pe noi înaintea noastră. Dacă nu eşti un muc fumegând, atunci de ce nu renunţi la interesul tău pentru Hristos şi de ce nu tăgăduieşti legământul harului? Nu îndrăzneşti să faci asta. De ce nu te dedai complet altor plăceri? Duhul tău nu îţi va permite să faci aşa ceva. De unde vin aceste suspine şi plângeri neobosite? Pune starea pe care o ai alături de misiunea lui Hristos pentru cei ca tine, şi nu dispreţui mângâierea Celui Atotputernic; nici nu-ţi refuza îndurare. Aruncă-te în braţele lui Hristos, şi dacă e să mori, mori acolo. Dacă nu faci asta, cu siguranţă vei pieri. Dacă îndurarea se poate găsi undeva, acolo este locul în care se găseşte.

Grija lui Hristos faţă de tine se vede în faptul că ţi-a dat o inimă sensibilă într-o anumită măsură. Te-ar fi putut lăsa pradă împietririi, profanării şi sentimentului de siguranţă al inimii, care este cea mai mare dintre toate sentinţele spirituale. Cel ce a murit pentru duşmanii Lui îi va refuza oare pe cei care au în suflet dorinţă după El? Cel care, prin mesagerii Lui, vrea ca noi să fim împăcaţi, ne va lepăda când căutăm cu seriozitate lucrul acesta de la El? Nu, fără îndoială că atunci când El merge înaintea noastră aprinzând dorinţe sfinte în noi, El e gata să ne întâlnească în căile Lui. Când fiul risipitor s-a hotărât să se întoarcă la tatăl său, tatăl nu l-a aşteptat, ci l-a întâmpinat pe drum. Când El pregăteşte inima să caute, îşi pune urechea să asculte (Psalmul 10:17). El nu poate, în inima Lui, să Se ascundă mult timp de noi. Dacă Dumnezeu ne-ar aduce într-o stare aşa de întunecată, încât să nu vedem nicio lumină de la EI sau de Ia vreo creatură, atunci haideţi să ne amintim ce spune prin profetul Isaia: „Cine dintre voi… umblă în întuneric şi n-are lumină” – nicio lumină mângâietoare, nicio lumină a chipului Iui Dumnezeu – „să se încreadă în Numele Domnului şi să se bizuie pe Dumnezeul lui!” (Isaia 50:10). Niciodată nu ne putem afla într-o asemenea stare, încât să avem motiv întemeiat să disperăm. Aşadar, haideţi să facem ce fac marinarii: să ne aruncăm ancora în întuneric. Hristos ştie cum să Se îndure de noi în situaţia aceasta. Uitaţi-vă la mângâierea care a simţit-o El din partea Tatălui Său, când a fost frânt (Isaia 53:5). Asta vom simţi noi din partea Lui, în frângerea noastră.

Suspinele unei inimi frânte poartă în ele o dovadă a afecţiunii noastre faţă de Hristos, cât şi a grijii Sale faţă de noi. Ochii sufletelor noastre nu pot fi îndreptaţi spre El, până când EI nu Se uită mai întâi la noi cu îndurare. Cea mai mică dragoste pe care o avem faţă de El, nu este decât o reflexie a dragostei Sale care a strălucit mai întâi peste noi. Aşa cum, în exemplul pe care ni l-a dat, Hristos a făcut tot ce ne spune şi nouă să facem, tot astfel EI a şi suferit în trupul Lui toate durerile la care ne cheamă pe noi, ca să poată învăţa mai bine să Se îndure şi să ne aline în suferinţele noastre. Când a fost părăsit în grădină şi pe cruce, El S-a mulţumit să Se lipsească de acea alinare negrăită pe care I-o dădea prezenţa Tatălui Său, ca să poarte mânia Domnului un timp pentru noi şi, de asemenea, ca să ştie mai bine cum să ne mângâie în suferinţele noastre cele mai mari. Dumnezeu găseşte cu cale să gustăm din paharul din care Fiul Lui a băut aşa de mult, ca să simţim puţin din ce este păcatul şi din dragostea Fiului. Însă mângâierea noastră este că Hristos a băut până la ultima picătură paharul şi ne va sprijini, astfel încât duhurile noastre să nu se prăbuşească de tot când gustăm puţin din dezgustul Lui, pe care l-am putea simţi. El S-a făcut nu doar om, ci blestem, un om al durerilor, pentru noi. El a fost zdrobit, ca noi să nu fim zdrobiţi; a fost tulburat ca noi să nu fim tulburaţi până la disperare; S-a făcut blestem, ca noi să nu fim blestemaţi. Tot ce se poate dori de la un mângâietor atotsuficient se găseşte în Hristos:

  1. Autoritate de la Tatăl. Toată puterea l-a fost dată (Matei 28:18).

  2. Putere în El Însuşi. Numele Lui este „Dumnezeu tare” (Isaia 9:6).

  3. Înţelepciune, şi aceasta căpătată din experienţa proprie, pentru a şti cum şi când să ajute (Evrei 2:18).

  4. Bunăvoinţă, întrucât este os din oasele noastre şi carne din carnea noastră (Geneza 2:23; Efeseni 5:30).

 

(Fragment din volumul Trestia frântă, Richard Sibbes, Editura Perla suferinţei, Suceava, 2011, traducere: Larisa Mangalagiu.)

Permanent link to this article: https://www.monergism.ro/index.php/2013/12/richard-sibbes-crede-l-pe-hristos-nu-pe-satan/

Load more

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: