Gloria lui Hristos în smerirea Sa

În urma acelei separări dintre Dumnezeu şi om, ca o consecinţă a păcatului, în cer sau pe pământ n-a existat nimeni capabil să realizeze reconcilierea şi să reinstaureze între Dumnezeu şi oameni o pace neprihănită. În această situaţie, Domnul Hristos, ca Fiu al lui Dumnezeu, a zis: „Iată-Mă, vin să fac voia Ta, Dumnezeule” (Evrei 10:7). Luând asupra Lui natura noastră, în Persoana Sa divină, El a devenit corespunzător şi capabil pentru lucrarea aceasta.

Putem vedea gloria lui Hristos în dorinţa Sa infinită de a Se smeri pe Sine ca să ia slujba de mijlocitor şi să unească natura noastră cu natura Lui pentru acest scop. El n-a devenit mijlocitor la întâmplare. Nici nu I-a fost dată această slujbă împotriva voii Sale. El n-a fost obligat să devină mijlocitor, ci a ales această slujbă de bunăvoie. Hristos S-a smerit de bunăvoie pentru a veni pe pământ să reinstaureze pacea între Dumnezeu şi omul păcătos.

Hristos, care avea chipul lui Dumnezeu, aşa cum spune apostolul Pavel, a luat de bunăvoie asupra Lui un chip de rob, S-a smerit de bunăvoie. S-a dezbrăcat de orice glorie şi a fost ascultător până la moarte, şi încă moarte de cruce (Filipeni 2:5-8). Această voinţă de a Se smeri pe Sine însuşi ca să unească natura noastră cu natura Lui este lucrul cel mai glorios pentru noi, cei credincioşi.

Trebuie reamintit că Hristos n-a renunţat, la natura Sa divină. El n-a încetat să fie Dumnezeu atunci când a devenit om. Gloria voii Sale de a Se umili pe Sine constă în acest important adevăr că, „măcar că avea chipul lui Dumnezeu, totuşi n-a crezut că un lucru de apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu” (Filipeni 2:6). Aceasta înseamnă că, fiind cu adevărat Dumnezeu în natura Sa divină, S-a declarat egal cu Dumnezeu sau cu Persoana Tatălui. El avea „chipul” lui Dumnezeu, adică era Dumnezeu. El era părtaş la natura divină, pentru că Dumnezeu nu are formă sau dimensiune. Prin urmare, El era egal cu Dumnezeu în autoritate, demnitate şi putere, întrucât avea chipul lui Dumnezeu, trebuia să fie egal cu Dumnezeu pentru că, deşi există o anumită ordine între persoanele divine, în Fiinţa Divină nu există inegalitate.

Fiul nu Şi-a păzit cu gelozie drepturile Lui de Fiu al lui Dumnezeu. În schimb a fost gata să vină în lumea noastră decăzută şi neajutorată.

Ce-a făcut Domnul Hristos cu natura Sa divină când S-a smerit pe Sine însuşi ca să devină rob? Apostolul Pavel ne spune că „S-a dezbrăcat pe Sine însuşi şi a luat chip de rob” (Filipeni 2:7-8). Hristos a acoperit gloria naturii Sale divine cu natura noastră, aşa că nu S-a mai văzut în exterior nicio manifestare sau revelare a acesteia. Lumea nu a mai putut vedea că El era adevăratul Dumnezeu şi L-a acuzat de hulă când zicea că El este Dumnezeu. Când Hristos a zis: „Mai înainte ca să se nască Avraam, sunt Eu”, afirmând preexistenţa Sa în eternitate într-o altă natură decât cea pe care o puteau vedea ei, mulţimea s-a umplut de mânie şi „au luat pietre ca să arunce în El” (Ioan 8:58-59).

Apostolul Pavel nu zice că Fiul a renunţat la puterea Dumnezeirii, ci el arată că Isus a luat natura de rob şi S-a făcut asemenea oamenilor. Cu toate că a fost Domnul gloriei, El S-a golit de Sine nu printr-o renunţare la atributele Sale divine, ci printr-o asumare a naturii omeneşti. El a fost Emanuel, Dumnezeu cu adevărat cu noi, pe deplin Dumnezeu şi om cu adevărat.

Apoi a avut loc o a doua fază în această extraordinară autoumilire: ca şi Rob al lui Dumnezeu, Fiul S-a făcut ascultător de Tatăl Său, chiar până la moartea pe cruce în ruşine, condamnat ca un criminal de rând.

Gloria smeririi lui Hristos a fost rezultatul înţelepciunii divine a Tatălui şi a dragostei Fiului. Ea a fost dovada supremă a interesului plin de dragoste pe care Dumnezeu îl arată fiinţelor umane păcătoase. Cu ce se poate compara această smerire? Smerirea lui Hristos este gloria creştinismului şi puterea care insuflă viaţă întregului adevăr evanghelic. Ea ridică misterul înţelepciunii lui Dumnezeu deasupra raţiunii sau înţelegerii oamenilor şi a îngerilor şi devine numai obiectul credinţei şi al minunăţiei. Este un mister care înalţă măreţia lui Dumnezeu. Ţinându-se cont de distanţa infinită existentă între Dumnezeu şi creaţia Sa, nu este deloc surprinzător că lucrările şi căile Sale nu pot fi înţelese de creaturile Sale (Iov 11:7-9, Romani 11:33-36).

Hristos S-a umilit pe Sine pentru a mântui biserica. Domnul Isus este un refugiu sigur pentru toţi cei ce-şi pun încrederea în El. Ce anume caută un om necăjit când fuge spre un loc de siguranţă? El caută să i se împlinească nevoile, să scape de toate temerile lui şi să fie protejat de pericole. Toate acestea sunt împlinite de Domnul Hristos pentru toţi cei tulburaţi de păcat.

Hristos este un refugiu pentru toate tristeţile şi necazurile noastre spirituale. Eşti împovărat de un sentiment al păcatului? Eşti apăsat sub tirania vreunui vrăjmaş spiritual? Umblăm noi din cauza unor lucruri ca acestea în întuneric, fără lumină? O singură privire aruncată spre gloria lui Hristos ne va întări şi ne va mângâia.

Când ne ducem la cineva pentru a-i cere ajutor se pun două întrebări. Prima, vrea oare persoana la care ne ducem după ajutor să ne ajute? Iar a doua, ne poate oare ajuta? E bine să ştim că Isus Hristos vrea şi poate să ne ajute şi să ne împlinească nevoile spirituale.

Nu avem niciun motiv să ne îndoim de puterea şi capacitatea Sa deoarece, când a devenit om, El n-a pierdut nimic din puterea Sa de Dumnezeu atotputernic, nici din înţelepciunea Sa infinită şi harul Său glorios. Şi în calitate de om, a reuşit să facă ceea ce putea face ca Dumnezeu din eternitate. Aşadar, Hristos este într-adevăr doritor şi capabil să ne ajute. Şi dacă în lucrul acesta nu-I vedem gloria, n-o vedem pentru că nu avem credinţă în noi.

Dar pentru necredincioşi, Hristos este „o piatră de poticnire şi o stâncă de cădere”. Ei nu pot vedea şi nici nu vor vedea gloria voinţei infinite a lui Hristos de a Se umili pe Sine ca să ia asupra Lui natura noastră. Ei nici nu doresc să vadă această glorie. Ei o urăsc şi o dispreţuiesc. Pentru ei, aceasta este o ofensă. Acesta este motivul pentru care ei nu acceptă că Isus Hristos este Dumnezeu şi nu recunosc că El S-a umilit pe Sine de dragul nostru. Ei susţin că El a fost un simplu om şi că singura Lui glorie a fost aceea de a fi fost om. Dar prin asemenea opinii, ei scot, în evidenţă puterea întunericului şi a necredinţei care lucrează atât de eficient în mintea multor oameni. Aceştia cred că e absurd să spui că o singură persoană poate fi şi om şi Dumnezeu. Aşa că nu văd nicio glorie în Hristos şi, ca urmare, nu-şi caută mântuirea, nici siguranţa în El. Dar tocmai aici triumfă credinţa împotriva acestor oameni. Credinţa vede aici un refugiu glorios pe care necredinţa nu-l poate vedea.

Vă îndemn să petreceţi cât mai mult timp meditând la gloria lui Hristos văzută în smerirea Sa. Dacă nu suntem preocupaţi a face acest lucru, este imposibil să ne păstrăm credinţa mereu fixată asupra lui Hristos, mereu gata de lepădare de sine pentru a putea lua crucea, deoarece smerirea lui Hristos este motivul principal al unei asemenea atitudini (Filipeni 2:5-8).

Omul care nu acordă atenţie actului de lepădare de Sine a Fiului lui Dumnezeu nu se poate lepăda de sine în mod corect. Care sunt lucrurile de care trebuie să ne lepădăm? Lucrurile din lumea aceasta, drepturi şi libertăţi, relaţiile şi viaţa noastră? Toate sunt lucruri pieritoare, de care, chiar dacă ne place sau nu, moartea ne va despărţi. Dar gloria lui Hristos este veşnică. Credincioşii nu vor fi niciodată despărţiţi de ea. Prin urmare, dacă îţi dai seama că încă nu eşti pregătit să te desparţi de lumea aceasta, ridică-ţi privirile şi, prin credinţă, priveşte la gloria lui Hristos care „a luat chip de rob”.

(Fragmente din volumele Gloria lui Hristos, John Owen, Editura Făclia, Oradea, 2005 şi Să studiem Filipeni, Sinclair B. Ferguson, Editura Făclia, Oradea, 2000.)

Permanent link to this article: https://www.monergism.ro/index.php/2012/09/gloria-lui-hristos-in-smerirea-sa/

Edward Donnelly – Cerul există doar pentru slava lui Dumnezeu

În ciuda tuturor păcatelor şi a tragediei, există un tărâm creat, necontaminat, neatins, unde slava lui Dumnezeu încă străluceşte în frumuseţea sa transcendentală, şi acesta este cerul. Satan a fost exilat din cer. În acel loc plin de bucurie, îngerii sfinţi se închină şi îi slujesc Domnului aflat în mijlocul lor în toată splendoarea şi maiestatea Lui. În cer, slava lui Dumnezeu a strălucit întotdeauna şi continuă să strălucească. (…)

Cerul este locul de unde slava lui Dumnezeu se întoarce pe pământ ca să îmbrace pământul şi locuitorii lui cu slavă. Istoria pe care o prezintă Biblia este una a cerului revenind în această lume, cucerind-o şi umplând-o încă o dată. Este despre revelarea şi restaurarea slavei lui Dumnezeu, şi încă într-o stare de departe mai minunată decât a fost în Eden sau în Adam. Ea este în Hristos.

Tot ce face Dumnezeu în istorie, face dintr-un singur motiv: slava Sa. Aceasta este ţinta şi obiectul pasiunii lui Dumnezeu. El alege un popor încă din veşnicie. De ce? Pentru slava Sa. El alege Israelul pentru slava Sa. El îi eliberează pe evrei din Egipt pentru slava Sa. El îi restaurează după exil pentru slava Sa. (…) Pe fiecare pagină a Vechiului Testament, în fiecare moment al istoriei lui Israel, slava se apropie tot mai mult.

În sfârşit, Dumnezeu Îşi trimite Fiul. Când Hristos S-a născut, cerurile s-au deschis şi oştile cereşti Îl lăudau pe Dumnezeu. Ce spuneau ele? „Slavă lui Dumnezeu în locurile prea înalte, şi pace pe pământ între oamenii plăcuţi Lui” (Luca 2:14). Ioan ne spune că slava lui Dumnezeu a fost vizibilă în Isus din Nazaret, „o slavă întocmai ca slava singurului născut din Tatăl” (Ioan 1:14). Isus l-a zdrobit pe diavolul, duşmanul slavei. El a trăit o viaţă perfectă şi a avut o moarte ispăşitoare pentru că a plătit pentru păcatele omului. Apropiindu-Se de cruce, El Şi-a rezumat viaţa şi lucrarea în următoarele cuvinte: „Eu Te-am proslăvit pe pământ, am sfârşit lucrarea pe care Mi-ai dat-o s-o fac (Ioan 17:4). După moartea şi învierea Sa, El S-a întors în slava din care a venit.

Dar slava cerului, pe care a avut-o şi a revelat-o Hristos, pentru care a trăit şi a murit El, le este transmisă şi altora. Exact în momentul în care cineva crede în El, se poate spune că această persoană intră în cer. Credincioşii primesc slavă şi intră în slavă. Trecem de la moarte la viaţă şi Dumnezeu ne face să „şedem împreună în locurile cereşti, în Hristos Isus” (Efeseni 2:6). Şi apoi, încet, pas cu pas, creştem în har şi slava începe să strălucească în noi şi prin noi. Creştem în ea, săptămână după săptămână, an după an, „fiind schimbaţi… din slavă în slavă” (2 Corinteni 3:18), după chipul lui Isus Hristos. Vedem slava lui Dumnezeu pe feţele noastre şi că cerul coboară pe pământ şi slava se răspândeşte. Când murim, sufletul nostru se duce imediat în cer, în slavă.

Apoi Isus va veni din nou pe norii cerului. Vom învia, şi trupurile noastre vor fi schimbate, transformate în trupuri de slavă. Întregul univers creat va fi înnoit când Dumnezeu va împăca toate lucrurile cu Sine. Toate efectele păcatului vor înceta şi tot ce a tăcut Satan va fi anulat. Noul Ierusalim va coborî de la Dumnezeu, din cer, pe pământ şi va fi un cer nou şi un pământ nou: o realitate minunată umplută de strălucirea lui Dumnezeu, pulsând de imediata Sa prezenţă şi de slavă transcendentă. Slava lui Dumnezeu va fi complet restaurată.

Ascultaţi ce spune Jonathan Edwards: „Slava lui Dumnezeu este expusă şi făcută cunoscută prin cunoaşterea, preţuirea, dragostea, bucuria şi laudele creaţiei oferite lui Dumnezeu… Raze de slavă vin de la Dumnezeu şi se întorc la Cel ce le emană. Astfel încât totul este al lui Dumnezeu, în Dumnezeu şi pentru Dumnezeu, El este începutul, mijlocul şi sfârşitul.”

Cerul este creat pentru slava lui Dumnezeu. Este un loc în care slava Lui este cunoscută plenar.

Ceea ce am spus până acum ar trebui să ne aducă aminte de faptul că cerul nu există în primul rând pentru noi. Scopul său principal nu este să ne facă pe noi fericiţi, să ne ofere un evantai de plăceri sau să ne pună la dispoziţie o bunăstare veşnică… nu din acest motiv a creat Dumnezeu cerul şi nu din acest motiv va realiza consumarea sa glorioasă la revenirea lui Hristos. Cerul există pentru slava lui Dumnezeu.

Este esenţial ca acest lucru să fie cât se poate de clar înainte de a trece mai departe. Dacă întreaga noastră concepţie despre cer va fi otrăvită de egocentrismul nostru, atunci vom avea o perspectivă greşită, izvorâtă doar din ceea ce credeam că am putea să câştigăm noi de aici. Şi acesta este un lucru complet greşit. La una dintre dezbaterile radiofonice, participanţii, nişte personalităţi foarte cunoscute, au fost întrebaţi ce părere au despre cer. Cum e şi firesc, toţi credeau în existenţa cerului şi toţi credeau că vor ajunge acolo. Dar nici măcar unul dintre ei nu a pomenit despre existenţa lui Dumnezeu. Existenţa Lui era irelevantă. Aceeaşi concepţie – de tipul „Ce câştig eu de aici?” – s-ar putea să ne caracterizeze şi pe noi, fără să ne dăm seama.

Şi totuşi, trebuie să respingem astfel de idei ca nedemne de luat în seamă. Cerul există doar pentru slava lui Dumnezeu. În Biblie, cuvintele „cerul” şi „Dumnezeu” sunt, de fapt, interschimbabile. Fiul risipitor îi spune tatălui său: „Am păcătuit împotriva cerului şi împotriva ta” (Luca 15:21), voind să dea glas ideii că pe lângă că l-a dezonorat pe tatăl său, el a păcătuit şi împotriva lui Dumnezeu. Când Matei vorbeşte despre „împărăţia cerurilor”, el se referă la împărăţia lui Dumnezeu. Cerul există pentru Dumnezeu şi, fără El, nu are niciun sens. De aceea, nu trebuie să ne gândim niciodată la cer separat de Dumnezeu. Vom fi sănătoşi, în siguranţă şi biblici în concepţiile noastre dacă acceptăm această idee primordială: cerul este pentru Dumnezeu şi pentru slava Sa.

Vă şochează? Este prea exagerat? Prea teoretic? Iată un test valoros al stării noastre spirituale. Sunteţi nerăbdători să auziţi despre ce vă va bucura în cer, despre plăcerile şi încântările lui. Dumnezeu şi slava Lui nu vă interesează prea mult. Dar gândiţi-vă un moment: dacă nu vă pasă de slava lui Dumnezeu, atunci nu vă pasă nici de motivele pentru care a fost creat acest univers. Nu vă interesează cea mai importantă realitate care există. Trebuie să cădeţi la pământ înaintea lui Dumnezeu şi să vă mărturisiţi orbirea: „O, Doamne, Dumnezeule, sunt atât de lipsit de sensibilitate faţă de Tine încât nu îmi pasă de cel mai important lucru din univers. Mi-e ruşine şi îmi pare rău că slava Ta nu mă interesează aşa cum ar trebui. Iartă-mi păcatul. Mă rog să îmi dai o inimă şi o perspectivă nouă.”

(Fragment din volumul Doctrina biblică despre rai şi iad, Edward Donnelly, Editura Multimedia, Arad, 2006.)

Permanent link to this article: https://www.monergism.ro/index.php/2012/08/edward-donnelly-cerul-exista-doar-pentru-slava-lui-dumnezeu/

Load more

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: