Jonathan Edwards – „Eu nu aştept restaurarea darurilor miraculoase…”

Unii dintre prietenii adevăraţi ai lucrării Duhului lui Dumnezeu au greşit acordând prea multă atenţie impulsurilor şi impresiilor din mintea lor, de parcă ar fi fost porunci imediate din cer peste care nu se putea trece, sau ceva care înfăţişa voia şi misiunea lui Dumnezeu pentru ei, o misiune care nu era descoperită nicăieri în Biblie. Impresiile acestea, în cazul în care vin cu adevărat de la Duhul lui Dumnezeu, sunt diferite de influenţa harului din inima sfinţilor; ele seamănă cu darurile extraordinare ale Duhului, şi sunt inspirate, asemenea chemărilor din viaţa apostolilor şi prorocilor din vechime; de aceea, apostolul le deosebeşte de darul Duhului, 1 Corinteni 13.

Un motiv care îi determină să acorde atâta importanţă unor asemenea impulsuri este opinia lor despre zilele glorioase care aşteaptă Biserica, produse de restaurarea darurilor extraordinare ale Duhului. Opinia aceasta este cauzată de faptul că nu se gândesc şi nu compară în mod corect natura şi valoarea celor două influenţe ale Duhului, cele obişnuite şi îndurătoare, şi cele extraordinare şi miraculoase. Primele sunt cele mai bune şi mai slăvite; după cum arată apostolul în 1 Corinteni 12:31. Vorbind despre darurile extraordinare ale Duhului, el spune: „Umblaţi dar după darurile cele mai bune. Şi vă voi arăta o cale nespus mai bună”, o cale mai bună de influenţă a Duhului. Apoi, în capitolul următor, el arată care este calea mai bună, darul acelui Duh, care constă în iubire frăţească, sau dragoste divină. Prin intermediul acestui capitol, el arată prioritatea acestei inspiraţii. Dumnezeu comunică sufletului natura Sa prin harul mântuitor din inimă, mai mult decât prin orice alt dar miraculos. Imaginea binecuvântată a lui Dumnezeu constă în aceasta, nu în celelalte. Desăvârşirea, fericirea şi gloria sufletului constă în cea dintâi. Mântuirea şi fericirea lui Dumnezeu este făgăduită harului divin, nu inspiraţiei.

Un om poate avea darurile acestea extraordinare, dar să fie neplăcut lui Dumnezeu, şi să meargă în iad. Viaţa spirituală şi viaţa veşnică a sufletului constă în darul Duhului, acordat de Dumnezeu doar copiilor Săi favoriţi şi scumpi. Uneori, El îl aruncă şi celorlalţi, cum se aruncă mâncare câinilor şi porcilor, după cum a făcut cu Balaam, Saul şi Iuda; şi unora care au comis păcatul de neiertat în timpurile de început ale Bisericii creştine (vezi Evrei 6). Mulţi nelegiuiţi vor spune în ziua judecăţii: „Nu am prorocit noi în numele Tău? N-am scos noi draci în numele Tău? Şi nu am făcut noi multe minuni în numele Tău?” Cel mai mare privilegiu al prorocilor şi apostolilor nu a fost inspiraţia şi faptul că făceau minuni, ci sfinţenia lor neobişnuită. Harul care era în inimile lor îi onora şi îi evidenţia, mai mult decât puterile miraculoase. David nu era mângâiat de faptul că era rege, sau profet, ci de influenţa sfântă a Duhului Sfânt din inima lui, care îi transmitea lumină divină, iubire şi bucurie. Apostolul Pavel a avut mai multe viziuni, descoperiri şi daruri miraculoase, decât toţi ceilalţi apostoli; dar le socotea pe toate o pierdere, faţă de darul nespus de mare al cunoaşterii lui Hristos. Nu darurile, ci harul le făgăduieşte apostolilor că numele lor vor fi scrise în ceruri; iar Hristos îi îndeamnă să se bucure de acest lucru, nu de faptul că vor porunci demonilor şi se vor supune… Influenţa Duhului Sfânt, sau dragostea divină din inimă, este cel mai mare privilegiu şi gloria arhanghelilor din ceruri; aceasta este calea prin care creatura poate avea părtăşie cu Dumnezeu, cu Tatăl şi cu Fiul în frumuseţea şi desăvârşirea Lor. Astfel, sfinţii sunt făcuţi părtaşi naturii divine, şi au bucuria lui Hristos în sufletul lor.

Influenţele sfinţitoare obişnuite ale Duhului lui Dumnezeu sunt sfârşitul tuturor darurilor extraordinare, după cum spune apostolul în Efeseni 4:11,12,13. Ele nu folosesc la nimic, dacă nu sunt subordonate acestui scop; posesorii lor nu vor beneficia cu nimic de pe urma lor, ele le vor agrava nefericirea. Acesta este, după cum observă apostolul, cel mai bun mod al lui Dumnezeu de a comunica Duhul Său bisericii Sale, cea mai însemnată glorie a Bisericii din toate veacurile. Gloria aceasta aseamănă Biserica de pe pământ cu Biserica din ceruri, unde profeţiile, limbile şi celelalte daruri miraculoase vot înceta. Iar Dumnezeu îşi trimite Duhul doar în felul minunat despre care vorbeşte apostolul, adică prin iubirea frăţească, sau dragostea divină, care „nu va pieri niciodată”. De aceea, gloria viitoarei stări fericite a Bisericii nu mai necesită aceste daruri extraordinare. Fiindcă starea aceasta a bisericii va fi cea mai apropiată de starea ei de perfecţiune din ceruri, cred că darurile extraordinare vor înceta şi vot dispărea şi în cazul acesta; toate stelele şi luna, cu lumina pe care o reflectă noaptea sau într-un anotimp întunecos, vor fi înghiţite de soarele iubirii divine. Apostolul vorbeşte despre darurile acestea ca despre nişte lucruri copilăreşti, în comparaţie cu influenţa Duhului în dragostea divină; lucruri rânduite spre susţinerea Bisericii pe timpuri de minoritate, până când se va întări, şi toate mijloacele obişnuite ale harului vor fi ordonate; dar lucrurile acestea vor dispărea în momentul în care biserica va ajunge la maturitate. 1 Corinteni 13:11: „Când eram copil, vorbeam ca un copil, simţeam ca un copil, gândeam ca un copil; când m-am făcut mare, am lepădat tot ce era copilăresc” (compară cu versetele precedente).

Când vorbeşte în capitolul acesta despre prorocirile, limbile şi cunoştinţa care vor avea sfârşit şi vor dispărea din Biserică – atunci când biserica va trece de la copilărie la maturitate – apostolul pare să se refere la maturitatea din lumea aceasta, nu doar la cea din ceruri; fiindcă vorbeşte despre o stare de om mare, în care vor rămâne acestea trei, Credinţa, Nădejdea şi Dragostea, iar minunile şi descoperirile vor înceta; cum se spune în ultimul verset: „Acum dar, rămân acestea trei, credinţa, nădejdea şi dragostea”. Modul de vorbire al apostolului ne arată o referire clară la cele spuse mai înainte: şi este o antiteză limpede între „rămân” şi „vor înceta”, „vor avea sfârşit’ din versetul 8. Apostolul arată că toate darurile inspiraţiei, care conduc Biserica creştină în copilărie, vor înceta în timpul maturităţii. Apoi vorbeşte despre lucrurile care rămân după ce acestea vor înceta; şi observă că cele trei lucruri care vor rămâne în biserică sunt Credinţa, Nădejdea şi Dragostea; de aceea, starea de om mare a bisericii despre care vorbeşte este cea mai înaltă stare la care vom ajunge pe pământ, îndeosebi în zilele din urmă ale lumii. Şi acest lucru a fost observat în biserica din Corint, în două privinţe; fiindcă apostolul observase înainte că biserica lor se afla în perioada copilăriei, capitolul 3:1,2. Din cauza aceasta, biserica avea parte de multe daruri miraculoase. Când va veni mult-aşteptata stare de glorie a Bisericii, lumina va creşte atât de mult, încât va împlini în unele privinţe făgăduinţa din versetul 12, „atunci vom vedea faţă în faţă” (vezi şi Isaia 24:23; 25:7).

De aceea, eu nu aştept restaurarea acestor daruri miraculoase în timpurile de glorie viitoare a bisericii, nici nu o doresc. Mi se pare că nu ar spori cu nimic gloria acelor timpuri, mai degrabă ar micşora-o. Cât despre mine, m-aş bucura mai mult de influenţele plăcute ale Duhului, care arată frumuseţea spirituală divină a lui Hristos, harul Său infinit şi dragostea jertfitoare, manifestate prin exercitarea sfântă a credinţei, iubirii divine, mulţumirii plăcute şi bucuriei umile în Dumnezeu, timp de un sfert de oră, decât dacă aş avea viziuni profetice şi descoperiri timp de un an întreg. Mi se pare că Dumnezeu a dat revelaţii imediate sfinţilor Săi din timpurile întunecate ale profeţiei, dar acum, când se apropie starea cea mai sfântă şi mai glorioasă a Bisericii de pe pământ, aceste revelaţii nu îşi mai au rostul. Nu mai este nevoie de nişte daruri extraordinare care să introducă această stare fericită, şi să instaureze împărăţia lui Dumnezeu în lume; am văzut multe alte manifestări ale puterii lui Dumnezeu, într-un mod mai minunat, şi sunt convins că Dumnezeu îşi poate instaura împărăţia fără aceste daruri.

De aceea, voi îndemna pe poporul lui Dumnezeu să fie foarte atent cu lucrurile acestea. Am văzut multe cazuri de înşelări, şi ştiu din experienţă că impresiile foarte puternice din mintea adevăraţilor sfinţi – chiar în timpul unor exercitări extraordinare ale harului, şi a unei părtăşii strânse cu Dumnezeu, şi însoţite de texte importante din Scriptură – nu sunt semne sigure ale unei descoperiri cereşti. Am cunoscut asemenea impresii care s-au dovedit a fi false, chiar dacă fuseseră însoţite de toate împrejurările de mai sus. Cei care întorc spatele cuvântului sigur al profeţiei – pe care Dumnezeu ni l-a dăruit ca pe o lumină, ca să strălucească într-un loc întunecos – ca să urmeze asemenea impresii şi impulsuri, părăsesc călăuzirea stelei polare ca să urmeze o luminiţă rătăcitoare. Nu e de mirare că ajung uneori la ciudăţenii înşelătoare.

(Fragment din volumul Jonathan Edwards, despre trezire, Semnele distinctive ale unei lucrări îndeplinite de Duhul lui Dumnezeu, Editura Perla Suferinţei, Suceava, 2009.)

Permanent link to this article: https://www.monergism.ro/index.php/2012/08/jonathan-edwards-darurile-miraculoase/

J.C. Ryle – Ce înseamnă cu adevărat separarea de lume?

Dă-mi voie să-ţi explic ce înseamnă cu adevărat să te separi de lume. Voi încerca să prezint principii generale, pe care să le aplici în detalii la viaţa ta.

1. Caută în mod constant să refuzi să fii călăuzit de standardele lumii în ce priveşte binele şi răul. Nu face anumite lucruri numai pentru că toată lumea le face. Standardul tău trebuie să fie numai Cuvântul lui Dumnezeu.

2. Trebuie să fii foarte atent cum îţi petreci timpul liber. Este foarte important, pentru că, de multe ori, timpul nostru liber este un timp ispititor. Fii atent cum îţi petreci serile şi asigură-te că întotdeauna îţi faci timp pentru meditaţie, citirea Bibliei şi rugăciune.

3. Trebuie să cauţi în mod constant să nu te laşi învăluit şi absorbit de treburile acestei lumi. Ca şi creştin trebuie să-ţi dai silinţa să-ţi îndeplineşti responsabilităţile pământeşti cu un interes maxim. Dar nu trebuie să permiţi ca ele să intervină între tine şi Hristos. Dacă afacerile tale pământeşti încep să pună stăpânire pe duminicile tale şi să ia din timpul de citire a Bibliei şi din cel dedicat rugăciunii, atunci ele îţi domină viaţa. Precum Daniel, tu trebuie să fii pregătit să-ţi faci timp pentru părtăşia cu Dumnezeu, indiferent cu ce preţ (Daniel 6:10).

4. Trebuie să te abţii de la orice formă de distracţie care este inseparabil conectată cu păcatul. Este un subiect dificil, dar unul care trebuie luat în considerare. Adevărul este că unele distracţii pot fi inocente când sunt luate în considerare separat. Dar trebuie să ne gândim dacă nu cumva în practică sunt însoţite inseparabil de păcat. Dacă da, trebuie să ne abţinem să le practicăm.

5. Trebuie să fii cumpătat în folosirea recreaţiilor necesare şi inocente. Toţi avem nevoie de recreaţie, atât pentru trup cât şi pentru minte. Dar chiar şi recreaţiile bune şi corecte devin rele când ia prea mult din timpul şi atenţia noastră. Noi le folosim ca să ne întărească mintea şi trupul ca apoi să-L putem sluji pe Hristos mai bine. Dar dacă ele încep să afecteze slujirea noastră lui Hristos, trebuie să ne înfrânăm.

6. Trebuie să fii atent la prieteniile şi relaţiile apropiate cu oamenii din lume. Nu spun că nu trebuie să ai de-a face deloc cu oamenii neconvertiţi. În viaţa de zi cu zi suntem obligaţi să avem de-a face cu ei şi întotdeauna trebuie să-i tratăm cu maximă curtoazie, amabilitate şi dragoste. Dar prietenia intimă este o problemă destul de diferită. Dacă îţi alegi ca prieteni apropiaţi oameni cărora nu le pasă deloc de mântuire sau de Hristos, sau de Biblie, nu văd cum poţi spera să progresezi tu ca şi creştin. Creştinul consecvent va descoperi foarte curând că gusturile şi căile lui nu sunt la fel ca ale lor şi va trebui să aleagă între cele două. Este foarte important să ştim acest lucru când ajungem să ne alegem soţul sau soţia. Un creştin consecvent nu-şi poate alege un partener din lume fără să nu-şi rănească imens viaţa şi fericirea spirituală. Dacă eşti încă necăsătorit(ă) impune-ţi ca nici măcar să nu te gândeşti să te căsătoreşti cu cineva care nu este un creştin hotărât.

Îţi cer să te gândeşti serios la aceste şase principii.

Dar ce ar trebui să faci când eşti nesigur de felul cum ar trebui să le aplici la situaţii particulare? În primul rând, roagă-te pentru înţelepciune. Cere-I lui Dumnezeu să-ţi dea o judecată sănătoasă. Apoi, adu-ţi aminte că ochiul lui Dumnezeu te vede. Aceasta te va ajuta să iei decizia corectă. Cum ai vrea să te găsească Isus Hristos când va veni a doua oară? De asemenea, este bine să luăm în considerare felul de comportament pe care l-au avut alţi creştini evlavioşi în circumstanţe asemănătoare. Dacă nu vedem clar direcţia în care ne îndreptăm, nu este rău să urmăm exemple bune.

 

Acum îţi voi spune care este secretul biruinţei asupra lumii.

Primul secret este o inimă bună. Dorinţele şi gusturile unui om vor fi spirituale numai când inima lui a fost reînnoită de Duhul Sfânt şi când Hristos locuieşte în ea. Dacă vrei să fii despărţit de lume, vezi să ai o inimă nouă!

Al doilea secret este o credinţă vie şi practică în lucrurile nevăzute. Scriptura zice: „Ceea ce câştigă biruinţa asupra lumii este credinţa noastră” (1 loan 5:4). Cu cât mai mult ne dăm seama de realitatea lucrurilor spirituale – Dumnezeu, Hristos, cer, iad, judecată, veşnicie – cu atât mai mult vom fi în stare să părăsim lucrurile acestei lumi.

Al treilea secret este obiceiul de a-L mărturisi pe Hristos plini de curaj oricând este potrivit. Nu trebuie să ne fie ruşine de Hristos. În linişte şi cu politeţe trebuie să arătăm oamenilor că noi acţionăm după anumite principii creştine şi că nu intenţionăm să ne abatem de la ele. La început ne va fi greu, dar viaţa va fi mult mai uşoară după aceea. Când oamenii înţeleg cu claritate că noi îl slujim pe Hristos, ei vor aştepta ca noi să trăim diferit şi chiar ne vor ajuta să facem acest lucru.

Voi sfârşi cu câteva cuvinte aplicative.

1. Biruieşti tu lumea sau te laşi biruit de ea? Eşti separat de lume sau nu? Întrebarea este importantă, pentru că lumea trece şi cei ce se ţin de lume vor pieri împreună cu ea. Te chem să te trezeşti şi să fugi de mânia viitoare.

2. Dacă vrei să ieşi din lume, dar nu ştii cum s-o faci, du-te direct, ca un păcătos, la Domnul Isus Hristos şi încredinţează-ţi problema în mâna Lui. Hristos „S-a dat pe Sine însuşi pentru păcatele noastre, ca să ne smulgă din acest veac rău” (Galateni 1:4). El „poate să mântuiască în chip desăvârşit pe cei ce se apropie de Dumnezeu prin El” (Evrei 7:25). S-ar putea să-ţi fie greu să ieşi din lume şi să te separi de ea. Dar vei vedea că, împreună cu Isus Hristos, nimic nu este imposibil. Tu – da, tu – vei putea birui lumea!

3. Dacă ai ieşit din lume, bucură-te şi perseverează! Eşti pe drumul cel bun. Continuă să mergi pe el. Nu-ţi fie ruşine dacă eşti singur. Adu-ţi aminte că, până la urmă, cei mai hotărâţi creştini sunt întotdeauna cei mai fericiţi. Nu-ţi fie niciodată ruşine să ieşi din lume şi să te separi de ea!

 

(Fragment din cartea Umblând cu Dumnezeu, J.C. Ryle, Editura Făclia, Oradea.)

Permanent link to this article: https://www.monergism.ro/index.php/2012/08/j-c-ryle-ce-inseamna-cu-adevarat-separarea-de-lume/

Load more

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: