A doua mărturisire de credinţă baptistă de la Londra (1689)

Cele patru decenii care au urmat adoptării Primei mărturisiri de credinţă baptistă de la Londra (1644) au adus schimbări majore în viaţa politică din Anglia. În războiul civil, armata regelui Charles I a fost învinsă de forţele loiale Parlamentului, iar monarhul a fost decapitat în ianuarie 1649.

După execuţia lui Charles I, prezbiterienii, anglicanii şi congregaţionaliştii erau divizaţi în funcţie de susţinerea pe care o acordau monarhiei. Oliver Cromwell, un general de cavalerie, a fost ridicat la rangul de Lord Protector şi a condus Anglia până în 1658, cu ajutorul Parlamentului. După moartea lui Cromwell, linia Stuarzilor a fost restaurată pe tron.

Relaţiile dintre Scoţia şi Anglia, ca şi cele dintre puritanii scoţieni şi cei englezi au continuat să fie tensionate şi datorită apariţiei unor noi legi referitoare la închinare. În 1662, Actul uniformităţii a scos în afara legii folosirea oricărei alte cărţi ca normă pentru închinarea bisericii cu excepţia noii Cărţi de rugăciune. Biserica anglicană a renunţat la Confesiunea de la Westminster şi s-a întors la cele 39 de articole.

În 1677, mai mulţi lideri ai baptiştilor particulari s-au strâns pentru a pune bazele unei mărturisiri mult mai detaliate decât cea de la 1644. În introducerea acestui document, ei au explicat din nou motivele pentru care au scris Mărturisirea de la 1644, şi-au afirmat bucuria pentru rezultatele acesteia, iar apoi au declarat: „Datorită faptului că acea mărturisire nu este unanim acceptată acum şi că mulţi alţii au îmbrăţişat de atunci acelaşi adevăr exprimat în ea [mărturisire], am considerat necesar să ne unim pentru a depune mărturie înaintea lumii despre aderarea noastră fermă la acele principii sănătoase prin publicarea a ceea ce aveţi acum în mână.”

Persecuţiile au făcut ca documentul din 1677 să rămână secret; însă în 1689, Actul toleranţei a fost aprobat, oferind posibilitatea existenţei bisericilor de orice denominaţie în Anglia şi Scoţia. Reprezentanţi din peste 100 de biserici baptiste s-au întâlnit la Londra între 3 şi 11 iulie 1689 pentru a-şi exprima adeziunea faţă de documentul redactat cu 12 ani mai devreme. În ciuda faptului că mărturisirea a fost scrisă în 1677, prefaţa oficială a documentului a făcut ca aceasta să fie cunoscută sub numele de A doua mărturisire de credinţă baptistă de la Londra din 1689.

Inspiraţi din Confesiunea de la Westminster, autorii acestei mărturisiri au fost preocupaţi să arate că sunt în acord deplin cu celelalte grupări protestante, de aceea au decis să „folosească aceleaşi cuvinte ca şi ei în acele multe articole unde credinţa şi doctrina erau aceleaşi cu ale lor”. Cu umilinţă, ei au afirmat: „nu avem nicio dorinţă să supraîncărcăm religia cu termeni noi, ci să folosim acele cuvinte sănătoase care au fost folosite, în acord cu Sfintele Scripturi, de alţii, înaintea noastră”.

Pentru o înţelegere mai clară a unor probleme precum: originea baptiştilor particulari, diferenţele dintre cele două mărturisiri de credinţă baptiste de la Londra, contextul istoric în care a fost adoptată A doua mărturisire de credinţă baptistă de la Londra, citiţi Cuvântul-înainte scris de pastorul Adrian Bârzu.

Deşi nimeni nu s-ar putea îndoi de calvinismul soteriologic foarte evident al acestei mărturisiri, se impune să cităm din câteva articole. În ce priveşte hotărârea lui Dumnezeu, paragrafele trei şi patru din capitolul trei spun: „Prin hotărârea lui Dumnezeu şi pentru manifestarea slavei Sale, unii oameni şi îngeri sunt predestinaţi sau orânduiţi mai dinainte pentru viaţă veşnică, prin Isus Hristos, spre lauda harului Său glorios, iar alţii sunt lăsaţi să trăiască în păcatul lor pentru osânda lor dreaptă, spre lauda dreptăţii Sale glorioase. Aceşti îngeri şi oameni, predestinaţi sau orânduiţi astfel mai dinainte, sunt desemnaţi în mod individual şi neschimbător, iar numărul lor este atât de sigur şi de precis, încât nu poate fi nici mărit, nici micşorat.”

Acest capitol conţine, de asemenea, îndemnul de a folosi cu mare grijă importanta doctrină a predestinării, afirmând că ea „trebuie tratată cu prudenţă şi grijă speciale” pentru ca aceasta să nu diminueze slava lui Dumnezeu, ci să „ofere un prilej de laudă, reverenţă şi admiraţie faţă de Dumnezeu şi de umilinţă, seriozitate şi mare mângâiere tuturor celor care ascultă sincer de Evanghelie”.

În plus, mărturisirea susţine despre căderea omului că aceasta l-a făcut „total neputincios şi împotrivitor oricărui bine, astfel încât şi-a pierdut toată capacitatea de voinţă faţă de orice bun spiritual, care însoţeşte mântuirea”. Un astfel de om nu se poate converti singur; el este mântuit atunci când, prin chemare eficace, este împuternicit să „îmbrăţişeze harul oferit” printr-o putere cu nimic mai mică decât cea care L-a înviat pe Hristos din morţi. Numai cei predestinaţi pentru viaţă au parte de o chemare eficace şi sunt, de aceea, „justificaţi în mod liber”. Posibilitatea unei astfel de mântuiri a fost dobândită de Hristos, Mijlocitorul. Prin ascultarea Sa desăvârşită şi prin jertfa Sa, El a satisfăcut pe deplin dreptatea lui Dumnezeu, a obţinut reconciliere şi a dobândit o moştenire veşnică „pentru toţi cei pe care Tatăl i-a dat Lui”. Aceia care au fost astfel aleşi, răscumpăraţi, chemaţi, justificaţi şi sfinţiţi de Duhul „nu pot să cadă totalmente şi definitiv din starea de har, ci vor persevera cu siguranţă până la sfârşit şi vor fi mântuiţi pentru eternitate”.

Această perseverenţă a sfinţilor nu depinde de propria lor voinţă liberă, ci de imuabilitatea alegerii hotărâte, care vine din dragostea liberă şi neschimbătoare a lui Dumnezeu Tatăl, de eficacitatea meritului şi mijlocirii lui Isus Hristos şi a unirii cu El, de jurământul lui Dumnezeu, de locuirea Duhului Său şi a seminţei lui Dumnezeu în ei şi de natura legământului harului, din care se nasc, de asemenea, siguranţa şi infailibilitatea acestora.

Mărturisirea de credinţă din 1689 rămâne până în zilele noastre un document foarte important pentru bisericile baptiste reformate din toată lumea.

În limba română, această confesiune a mai fost tradusă şi publicată de Ministerul Afacerilor Eterne, Editura Spurgeon şi Vox Dei Baptist. Noua traducere realizată de pastorul Adrian Bârzu urmează, în principal, modelul metafrazării – redarea cât mai fidelă, cuvânt cu cuvânt, a materialului din limba engleză. Obiectivul traducătorului este sintetizat în următorul citat din Cuvânt-înainte: „Noi credem că această mărturisire de credinţă a unora din primii baptişti mai are încă foarte mult de comunicat celor din zilele noastre. Aceasta cu atât mai mult cu cât în lumea evanghelică actuală se observă o îndepărtare de la principiile şi doctrinele Reformei. Schizofrenia creştinismului protestant modern stă în faptul că foloseşte terminologia teologiei Reformei, dar cu o semnificaţie complet diferită. Termeni şi concepte precum păcat, justificare, regenerare, credinţă, pocăinţă sunt reinterpretaţi în lumina materialismului naturalistic şi a psihologiei moderne. Teologia harului centrată în suveranitatea lui Dumnezeu a fost treptat înlocuită cu teologia faptelor şi a meritelor centrată în autonomia voinţei omului.”

Bibliografie

Thomas J. Nettles, Prin harul și pentru slava Lui, Editura Reformatio, Oradea, 2006

Eroll Hulse, Cine sunt puritanii? … şi care este doctrina lor?, Editura Făclia, Oradea, 2003

Permanent link to this article: https://www.monergism.ro/index.php/2012/03/a-doua-marturisire-de-credinta-baptista-de-la-londra/

Prima mărturisire de credinţă baptistă de la Londra

Baptiştii particulari au apărut în cadrul unei congregaţii separatiste, care şi-a luat numele de la cei trei pastori ai săi: Henry Jacob, John Lathrop şi Henry Jessey. După ce au adoptat botezul credincioşilor în 1638, ei au susţinut botezul prin imersiune în 1641.

Având scopul declarat de a-şi defini identitatea, pentru a nu fi confundaţi cu baptiştii generali sau cu anabaptiştii de pe continent, baptiştii particulari din Londra au redactat în 1644 o mărturisire de credinţă în 52 de articole, cunoscută în prezent ca First London Baptist Confession.

Mărturisirea de credinţă din 1644 se bazează pe documente mai vechi, aproximativ 50% din conţinutul său fiind preluat din True Confession, 1596 (tradusă şi în limba română), o mărturisire a separatiştilor realizată de Henry Ainsworth. De asemenea, autorii Primei mărturisiri de la Londra au folosit masiv şi lucrarea puritanului William Ames, The Marrow of Theology. A doua ediţie a confesiunii, „revizuită şi adăugită”, a fost publicată în 1646. Cei interesaţi de o comparaţie între cele două ediţii, pot observa aici diferenţele.

Această mărturisire de credinţă, scrisă în timpul revoluţiei puritane, a fost destul de bună pentru a-i face pe baptiştii particulari cunoscuţi contemporanilor lor. Ea a avut un efect extraordinar în înăbuşirea zvonurilor mincinoase despre baptişti, care, adesea, au fost în mod greşit identificaţi cu revoluţionarii radicali şi extremişti de pe continent.

Ambele ediţii (1644 şi 1646) ale acestei mărturisiri de credinţă au fost traduse în limba română şi publicate pe site-ul Vox Dei Baptist Ministries în urmă cu câţiva ani. Noua traducere a ediţiei „revizuite şi adăugite” din 1646 a fost realizată de pastorul Adrian Bârzu.

Câteva aspecte doctrinare

În Prima mărturisire de la Londra, accentul este pus pe poruncile Noului Legământ sau pe legea lui Hristos, de aceea baptiştii calvinişti care preferă perspectiva New Covenant Theology, opusă teologiei legământului, aderă la această mărturisire, mai degrabă decât la A doua mărturisire baptistă din 1689.

În mod cert calvinistă, mărturisirea de la 1644 afirmă în articolul III următoarele: „În ce priveşte creatura Sa, omul, Dumnezeu în Hristos i-a predestinat pe unii pentru viaţa veşnică, prin Isus Hristos, înainte de crearea lumii, după buna plăcere a voii Sale, spre lauda şi slava harului Său, şi i-a lăsat pe ceilalţi în păcatele lor pentru osânda lor dreaptă, spre lauda dreptăţii Sale.”

Mărturisirea de la 1644 confirmă cu aceeaşi claritate că omul căzut este atât de depravat, încât nu se va întoarce şi nu se va converti singur niciodată fără lucrarea eficace a Duhului lui Dumnezeu. Articolul XXIV afirmă: „Credinţa se naşte în mod normal în urma predicării Evangheliei sau a Cuvântului lui Hristos, fără ajutorul vreunei puteri sau capacităţi a creaturii, care este total pasivă, fiind moartă în păcate şi greşeli, care crede şi este convertită printr-o putere cu nimic mai mică decât cea care L-a înviat pe Hristos din morţi.”

Aceasta a slujit ca reafirmare a articolului XXII, care spunea despre credinţă că este darul lui Dumnezeu, lucrat în inimile celor aleşi de Duhul lui Dumnezeu, prin Care ei ajung să vadă, să cunoască şi să creadă adevărul Scripturilor.

Nici doctrina ispăşirii limitate nu a fost învăluită în mister, întrucât articolul XVII afirmă: „În ce priveşte preoţia Sa, Hristos, fiind sfinţit, a venit o dată pentru a nimici păcatul prin faptul că S-a dat şi S-a jertfit pe Sine, iar pentru acest scop a împlinit şi a suferit toate acele lucruri prin care Dumnezeu, prin sângele Său [lui Hristos] vărsat pe cruce ca o jertfă plăcută, îi împacă cu Sine doar pe cei aleşi”.În acelaşi fel, articolul XXI spune că„Hristos Isus a făurit, prin moartea Sa, mântuire şi reconciliere doar pentru cei aleşi care erau cei pe care Dumnezeu Tatăl i-a dat Lui”.

Articolul XXIII este una dintre cele mai frumoase şi mai nobile afirmaţii despre păstrarea sfinţilor în har: Cei care au această credinţă preţioasă, lucrată în ei de Duhul, nu pot să cadă definitiv şi totalmente niciodată; şi deşi multe furtuni şi valuri se ridică şi lovesc în ei, totuşi acestea nu vor putea niciodată să-i doboare de pe fundamentul şi stânca de care sunt prinşi prin credinţă, ci ei vor fi păstraţi de puterea lui Dumnezeu pentru mântuire, unde se vor bucura de posesiunea lor dobândită, ei fiind dinainte săpaţi pe palmele lui Dumnezeu”.

Alte articole din această mărturisire susţin la fel de puternic providenţa lui Dumnezeu şi suveranitatea Sa peste fiecare activitate a tuturor creaturilor Sale.

Bibliografie

Thomas J. Nettles, Prin harul și pentru slava Lui, Editura Reformatio, Oradea, 2006

Eroll Hulse, Cine sunt puritanii? … şi care este doctrina lor?, Editura Făclia, Oradea, 2003

Permanent link to this article: https://www.monergism.ro/index.php/2012/03/prima-marturisire-de-credinta-baptista-de-la-londra/

Load more

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: