Abraham Kuyper – Concepţia calvinistă despre lume şi viaţă

Acum mai bine de un secol (1898), Abraham Kuyper a fost invitat în SUA, la Princeton Theological Seminary, pentru a susţine o serie de cinci prelegeri devenite celebre – Stone Lectures – despre calvinism. Ideea centrală a conferinţelor lui Kuyper de la Princeton a fost aceea că, în mod cert, credinţa creștină este esenţială nu doar pentru mântuire, ci, de asemenea, pentru orice domeniu al vieţii şi cunoaşterii umane. Teologul şi politologul olandez (ajuns prim-ministru al Ţărilor de Jos între 1901 şi 1905) a remarcat influenţa seculară nefastă pe care Revoluţia Franceză din 1789 a avut-o asupra creştinismului din Europa. În aceste prelegeri Kuyper a articulat o viziune creştină foarte bine argumentată despre lume şi viaţă, preluată mai târziu şi de Cornelius Van Til. Mai jos puteţi citi câteva dintre ideile abordate de Kuyper în prima dintre cele cinci prelegeri: Calvinism as a life system.

„Calvinismul ca sistem de înţelegere a lumii şi vieţii îşi găseşte punctul de pornire într-o interpretare specială a relaţiei omului cu Dumnezeu. Acest fapt nu este ceva întâmplător, ci un imperativ. (…) Calvinismul nu Îl caută pe Dumnezeu în creaţie, precum păgânismul, nu Îl izolează pe Dumnezeu de fiinţele create, aşa cum se întâmplă în islamism, nu pretinde că mediază comuniunea dintre Dumnezeu şi om, la fel ca în romano-catolicism, ci proclamă concepţia foarte înaltă că, deşi, în măreţia Sa, Dumnezeu este mult mai sus decât omul, El intră în comuniune directă cu omul, ca Dumnezeu Duhul Sfânt. Această convingere este chiar inima şi esenţa doctrinei calviniste a predestinării. Nu există comuniune cu Dumnezeu decât în acord deplin cu sfatul voii Sale eterne. Astfel, nu există niciun har decât acela care vine nemijlocit de la Dumnezeu. În fiecare moment al existenţei noastre, întreaga noastră viaţa spirituală se odihneşte în Dumnezeu Însuşi. Soli Deo Gloria nu a fost punctul de plecare, ci rezultatul, iar predestinarea a fost susţinută în mod ferm, nu de dragul de a-l separa pe om de om, nici din mândrie personală, ci cu scopul de a garanta din veşnicie în veşnicie, omului nostru lăuntric, o comuniune directă şi nemijlocită cu Dumnezeul cel viu. (…)

În acelaşi fel, calvinismul a formulat, pornind de la concepţia fundamentală despre Dumnezeu, o interpretare deosebită a relaţiei omului cu omul, care, începând din secolul al XVI-lea a înnobilat viaţa socială. În condiţiile în care calvinismul plasează întreaga viaţa umană în dependenţă directă de Dumnezeu, rezultă atunci că toţi bărbaţii şi toate femeile, bogaţi sau săraci, slabi sau puternici, fără talente sau talentaţi, toţi sunt fiinţe create de Dumnezeu, păcătoşi pierduţi, care nu pot avea niciun fel de pretenţie de a stăpâni peste ceilalţi, fiind egali în faţa lui Dumnezeu şi, prin urmare, egali între ei. Astfel, nu putem recunoaşte nicio distincţie între oameni, cu excepţia acelora impuse de Dumnezeu Însuşi, prin care El a dat autoritate unora asupra celorlalţi, sau a oferit unuia mai multe talente decât celuilalt, pentru ca omul mai binecuvântat să-l slujească pe cel mai puţin dăruit, şi în acest fel să-L servească pe Dumnezeu. Prin urmare, calvinismul condamnă nu doar sclavia ca sistem social şi ideea de castă, dar, de asemenea, el se opune exploatării femeii şi a celor săraci. Calvinismul respinge orice fel de ierarhie între oameni… acceptând o interpretare democratică a vieţii, proclamând libertatea naţiunilor şi urmărind ca – atât politic, cât şi social – fiecare om (pentru simplul fapt că este o fiinţă umană) să fie recunoscut, respectat şi tratat ca o făptură creată după chipul lui Dumnezeu. (…)

Relaţia cu Dumnezeu şi relaţia dintre oameni, aşa cum sunt înţelese în calvinism, determină a treia şi ultima relaţie fundamentală, şi anume, atitudinea faţă de lume. (…)

Calvinismul a adus o schimbare radicală în domeniul ideilor şi concepţiilor despre lume. Raportând totul la Dumnezeu, calvinismul are un deosebit respect nu numai pentru om, care a fost creat după chipul lui Dumnezeu, ci, de asemenea, pentru lume, ca o creaţie divină, subliniind principiul conform căruia, întrucât există un har special care aduce mântuire, la fel există un har comun prin care Dumnezeu menţine viaţa lumii, atenuează urmările blestemului sub aceasta care se află, încetineşte degradarea continuă şi permite dezvoltarea liberă a vieţii noastre, prin care să-L glorificăm pe Dumnezeu Creatorul. Astfel, Biserica există cu scopul de a fi nici mai mult nici mai puţin decât adunarea celor credincioşi. Deşi niciun domeniu al vieţii nu a fost eliberat de sub controlul legilor lui Dumnezeu, aceste domenii nu se mai află sub autoritatea Bisericii. Astfel, viaţa de familie şi-a recăpătat independenţa, comerţul şi afacerile s-au dezvoltat în libertate, arta şi ştiinţa au fost eliberate de orice legătură ecleziastică… iar omul a început să înţeleagă că stăpânirea sa asupra întregii naturi, cu forţele sale ascunse şi comorile ei, reprezintă o datorie sfântă, impusă prin rânduielile originale ale Edenului: «umpleţi pământul şi supuneţi-l»… Să-L lauzi pe Dumnezeu în Biserică şi să-L slujeşti în lume a devenit imboldul care inspiră, iar în Biserică ne întărim puterea de a rezista ispitei şi păcatului din lume. Astfel, sobrietatea puritană a mers mână în mână cu recucerirea fiecărui domeniu al vieţii, iar calvinismul a susţinut că această nouă concepţie, care a îndrăznit să confrunte lumea cu dictonul latin: Nil humanum a me alienum puto (nimic din ceea ce e omenesc nu mi-e străin), nu îşi permite să fie îmbătată de cupa sa otrăvitoare.”

Permanent link to this article: https://www.monergism.ro/index.php/2012/02/abraham-kuyper-conceptia-calvinista-despre-lume-si-viata/

Charles Spurgeon – Păcatul de a-L uita pe Dumnezeu

Îşi uită fata podoabele sau mireasa brâul? Dar poporul Meu M-a uitat de zile fără număr. (Ieremia 2:32)

Este trist că Dumnezeu a trebuit să spună: „Poporul Meu M-a uitat”. Acest popor nu ar fi fost nici pe jumătate la fel de vinovat dacă soţul şi-ar fi uitat soţia sau mama şi-ar fi uitat copilul. Însă aici vedem nişte bărbaţi şi femei, care au primit atâtea binecuvântări de sus şi care, totuşi, L-au uitat pe Dumnezeul lor, pe Domnul cel bun şi iubitor care se aşteaptă ca poporul Lui să-şi aducă aminte de El. Trebuie să existe un mare rău în inimile noastre, altfel ar fi cu neputinţă ca măcar o clipă să-L uităm pe Dumnezeu.
Omule, adu-ţi aminte de Domnul tău! Tu, care îi datorezi suflarea gurii tale, totuşi Îl poţi uita? Oare pâinea cea de toate zilele nu-i pusă pe masa ta de un Dumnezeu de care nu vrei să-ţi aminteşti? Oare hainele de pe tine nu sunt un dar al dragostei divine pe care o uiţi? Oare n-ai fi tu în mormânt – ba chiar în iad – dacă n-ar fi mila Lui? Totuşi, tu n-ai loc pentru El în gândurile tale ?
Ah, uitare păcătoasă! Putem să uităm totul, dar să nu fim vinovaţi că am uitat de Dumnezeul nostru! Totuşi rămâne scris: „Poporul Meu m-a uitat”.
Cum ajung oamenii să-L uite pe Dumnezeu? Cum se iveşte acest mare păcat? Unii oameni uită de El prin mândria şi dragostea lor pentru gloria deşartă a lumii. Când au fost săraci şi într-o stare umilă, se duceau bucuroşi la biserică şi participau împreună cu alţi credincioşii la slujire şi rugăciune. Citirea, ascultarea şi vestirea Cuvântului lui Dumnezeu era ceva după care însetau foarte mult.
Dar acum sunt prea bogaţi şi aroganţi să se mai ocupe de astfel de lucruri. Gloria lumii şi preocuparea pentru bani le-au răpit toată atenţia. Ei au înaintat aşa de mult în ochii lumii şi în agonisirea averilor, încât, dacă vor continua aşa, vor ajunge în cea mai neagră sărăcie. Se vor asemăna cu acel căpitan care, atunci când soldaţii i-au raportat că au avut o victorie pe câmpul de luptă, le-a răspuns: „Ne mai trebuie încă o victorie ca asta şi vom fi înfrânţi pentru totdeauna.”
Înălţarea acestor oameni este asemenea celei a israeliţilor care, atunci când au dat de carne, i-a cuprins lăcomia, iar mânia lui Dumnezeu s-a aprins împotriva lor. Astfel de oameni se îngraşă cu bogăţiile acestei lumi, dar sufletul lor a ajuns foarte slab pentru că nu s-au hrănit cu pâinea care vine de sus.
Şi vai, sunt mulţi care, la acest păcat, adaugă nepăsarea faţă de rugăciunea personală. Rugăciunea este o formalitate pentru ei. Dacă se mai uită prin Biblie, nu fac acest lucru pentru a-L găsi pe Dumnezeu. Ce trist e să vezi oameni care uită să se roage! „Am fost aşa de ocupat azi”, spun ei, „încât n-am avut timp să mă rog!” Amintiţi-vă ce a făcut Luther. El spunea că trebuie să aibă în fiecare zi un timp consistent de rugăciune pentru că are atât de mult de lucru
şi deci îi trebuie mult mai multă putere spirituală.
E greşit, foarte greşit să spui „am aşa de multe lucruri de făcut şi de aceea nu am timp să îmi adun puterea ca să le fac.” Ca şi cum cosaşul ar spune: „Azi am foarte mult de cosit şi deci nu mai
pot pierde vremea ascuţindu-mi coasa”. Timpul cel mai bine folosit este pe genunchi. Şi este o mare risipă de vreme să lucrezi fără să te rogi.
Să privim acum la această întrebare ciudată ce reprezintă inima textului nostru: „Îşi uită fata podoabele sau mireasa brâul?”. Eu cred că această întrebare este pusă pentru că există aşa de multe fleacuri care intră în minţile noastre atât de adânc încât nu le mai putem uita. Ce trist este că cele mai nobile şi cele mai sfinte lucruri nu ocupă mult mai mult atenţia noastră.
Mai întâi să spun câteva vorbe pentru femei. Voi nu vă gândiţi atât de mult la podoabe sau, cel puţin, n-ar trebui să vă gândiţi. Dar femeile din Orient erau foarte iubitoare de podoabe şi de aceea orice om din acele vremuri putea înţelege mult mai bine decât noi întrebarea: „Îşi uită fata podoabele sau mireasa brâul?”. Desigur acest lucru era cu neputinţă pentru ele. Mintea lor era preocupată de podoabe şi mărgăritare.
Isaia ne dă o listă foarte lungă de podoabe, listă pe care a luat-o, poate, dintr-o carte de modă a acelor vremuri. Mintea fetelor era cucerită de aceste podoabe şi, când venea vremea nunţii, singura lor grijă era cum să strălucească mai frumos în ochii privitorilor. Să-şi uite podoabele? Asta-i ceva absurd. Mintea fetei era înrobită de ele. Mireasa nu-şi ia mintea de la brâul ei.
Totuşi, eu îndrăznesc să spun că aceste podoabe sunt nişte fleacuri, că cele mai scumpe mărgăritare de pe pământ nu sunt decât pietre, că cea mai frumoasă haină de pe pământ este cu mult întrecută în frumuseţe de cea a păsărilor şi a fluturilor, şi că florile de pe câmp au haine mai strălucite decât cele mai alese costume. Ştiţi că păcatul a adus aceste haine? Şi e trist ca semnul păcatului – haina – să devină lucrul nostru cel mai de preţ.
Cheia înţelegerii textului nostru stă aici: femeile din Orient preţuiesc aşa de mult aceste fleacuri încât ele nu le pot uita, şi totuşi poporul lui Dumnezeu uită de Domnul Său. Se poate ca aceste nimicuri şi multe altele să ocupe un loc atât de important în inima noastră, iar Cel mai Preţios Mărgăritar din Univers să fie trecut cu vederea? Mare ruşine! Femeile din Orient sunt legate de podoabe, iar inimile voastre, de fleacurile bogăţiilor, de gloria trecătoare a lumii şi de dorinţele păcătoase.
Cum am putea uita noi pe Dumnezeu care este diadema slavei noastre? Cel mai mare prilej de bucurie pentru noi e acela că Domnul Dumnezeu este al nostru şi noi suntem ai Săi. Dumnezeu e bucuria noastră, singura bucurie, bucuria nemărginită. Cel ce are pe Dumnezeu are deja cerul în sufletul său. Să legăm sufletul Său pe placa inimii noastre, să-l aşezăm în adâncul sufletului nostru, ca niciodată să nu-L uităm.

(Fragment din mesajul The Bride and Her Ornaments. The Sin of Forgetting God, predicat de Charles Spurgeon în 4 august 1881 la Tabernacolul Metropolitan. Traducerea: Petru Popovici, Farul creştin, 16 martie 1946.)

Permanent link to this article: https://www.monergism.ro/index.php/2012/02/charles-spurgeon-pacatul-de-a-l-uita-pe-dumnezeu/

Load more

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: