Jonathan Edwards – Libertatea voinţei

 

Prin intermediul lucrării sale Freedom of the Will (1754), Jonathan Edwards a adus o contribuţie unică la dezbaterea privind robia/libertatea voinţei omului.

Primul lucru important pe care l-a făcut Edwards a fost să definească voinţa, pe care el a înţeles-o ca pe „ceva prin care mintea alege fiecare lucru”. În concepţia lui Edwards, ceea ce alegem nu este determinat de voinţa în sine, ci de minte.

Deşi mintea şi voinţa pot fi diferenţiate între ele, ele nu pot fi separate una de cealaltă. Acţiunile morale implică alegeri raţionale. O alegere făcută fără implicarea minţii nu este o alegere morală. Plantele îşi pot îndrepta rădăcinile către apă, lucru determinat de o serie de cauze fizice, însă nu judecăm această acţiune în termeni de bună sau rea. Astfel de acţiuni sunt involuntare.

În al doilea rând, când Edwards a vorbit despre voinţă ca fiind „decizia minţii”, el s-a referit la faptul că alegerile pe care le facem sunt în concordanţă cu ceea ce considerăm ca fiind varianta cea mai bună dintre cele care ne sunt puse înainte. El a tras concluzia că toate alegerile pe care le facem sunt dictate de cea mai puternică înclinaţie de moment: „mintea alege într-un anumit fel datorită motivelor”.

Alegerile noastre sunt cauzate de propriile noastre înclinaţii. Când avem o puternică înclinaţie către a face ceva, putem spune: „Sunt hotărât să fac acest lucru!”. Edwards spune nu doar că putem alege conform celei mai puternice dorinţe de moment, cişi cătrebuie să alegem astfel.

Atunci când un creştin născut din nou păcătuieşte, în acel moment, de fapt,el doreşte păcatul mai mult decât ascultarea. El are dorinţa de a face bine, dar nu întotdeauna face binele acesta, deoarece nu doreşte cu destulă intensitate sau putere să facă binele.

Al treilea aspect pe care Edwards îl abordează este problematica responsabilităţii; teologul american a făcut o distincţie clară între ceea ce el a numit abilitate naturală şi abilitate morală.

Abilitatea naturală este dată unei creaturi de către Creator. De exemplu, păsările au abilitatea naturală de a zbura fără ajutorul unei maşinării, pe când oamenii nu au această abilitate.

Ca oameni, avem abilitatea naturală de a face alegeri. Avem o minte care poate procesa informaţia şi poate înţelege obligaţiile impuse de legea lui Dumnezeu. Avem voinţa, care ne ajută să alegem să facem ceea ce dorim. Înainte de cădere, aveam şi o înclinaţie pozitivă, care ne oferea posibilitatea de a alege ce este bine. Aceasta din urmă este cea care s-a pierdut prin cădere. Păcatul originar nu distruge calitatea umană sau abilitatea de a alege. Abilitatea sau facultatea naturală rămâne intactă, Ceea ce s-a pierdut este înclinaţia pozitivă sau dorinţa de a asculta de Dumnezeu.

Omul neregenerat nu este înclinat să-L asculte pe Dumnezeu. El nu are acea dragoste de Dumnezeu, care să-l determine să-L dorească pe Dumnezeu. El ar putea alege lucrurile lui Dumnezeudacă le-ar dori, dar nu le doreşte. Voinţa noastră este creată în aşa fel încât nu putem alege ceea ce nu dorim să alegem. Pierderea fundamentală a dorinţei după Dumnezeu reprezintă esenţa păcatului originar.

Lipsa dorinţei după lucrurile lui Dumnezeu ne pune în imposibilitatea morală de a alege binele. Acest aspect îl are Edwards în vedere atunci când face deosebirea dintre abilitatea naturală şi abilitatea morală. Omul căzut are abilitatea naturală de a-L alege pe Dumnezeu (facultatea naturală de a exercita alegerea), dar nu are abilitatea morală de a o face. Abilitatea de a face alegeri morale corecte presupune dorinţe şi înclinaţii corecte. Fără o înclinaţie corectă către bine, nimeni nu poate alege binele. Alegerea noastră decurge din înclinaţia noastră. Pentru ca omul să poată alege lucrurile lui Dumnezeu, trebuie mai întâi să fie înclinat să o facă. Deoarece carnea nu caută lucrurile lui Dumnezeu, avem nevoie de har pentru a le putea alege. Omul neregenerat trebuie mai întâi regenerat, pentru a avea vreo dorinţă după Dumnezeu. Omul mort spiritual trebuie înviat de către Duhul Sfânt pentru a dori după Dumnezeu.

Edwards subliniază diferenţa dintre cele două abilităţi prin intermediul unei ilustraţii: „Să lăsăm bunul-simţ să stabilească dacă este sau nu o mare diferenţă între aceste două cazuri: primul, cel al unui om care l-a insultat pe împăratul său şi a fost aruncat în temniţă; iar după ce a stat aici o vreme, împăratul îl cheamă la el şi îi spune că dacă vrea să cadă înaintea lui şi să îşi ceară iertare, va fi iertat şi eliberat; mai mult, va primi multe bogăţii şi va fi înălţat în rang: prizonierul îşi cere iertare din toată inima pentru răutatea şi prostia lui, este gata să retracteze ceea ce a spus şi acceptă oferta împăratului; stătuse destul între nişte ziduri groase, cu porţi şi zăbrele de fier.

Al doilea caz este cel al unui om cu un spirit extrem de lipsit de maleabilitate, plin de ură, nerecunoştinţă şi mai mult, fusese găsit vinovat de trădare; de asemenea, manifestă o duşmănie de moarte faţă de suveranul său; pentru trădarea sa, a fost aruncat în temniţă, iar acum stă acolo, legat cu lanţuri grele, în nişte condiţii groaznice. După un anumit timp, împăratul, făcându-i-se milă, vine la el în temniţă, porunceşte să fie dezlegat, îl cheamă şi îi spune că dacă i se va închina şi va recunoaşte că a greşit, va fi iertat, eliberat, înălţat în rang şi va putea sluji din nou la curte. Dar omul refuză cu încăpăţânare şi spune, plin de o mândrie fără scrupule, că nu poate accepta oferta; mândria şi răutatea îl copleşesc, ca şi cum l-ar lega, ca şi cum i-ar lega inima: inima se împotriveşte, iar el nu poate face absolut nimic, pentru că are o influenţă mult mai mare asupra minţii lui decât oferta împăratului, plină de har şi milă. Acum, ce ne spune bunul simţ? Oare există vreo diferenţă între cei doi oameni în ceea ce priveşte vina lor?”

Biblia ne arată că suntem atât de porniţi împotriva lui Dumnezeu, încât atunci când ni se prezintă vestea bună a lui Hristos, nu o primim – nu pentru că din punct de vedere natural nu am putea-o primi – ci pentru că suntem ostili faţă de Dumnezeu. Domnul Isus a spus „Nimeni nu poate să vină la Mine, dacă nu i-a fost dat de Tatăl Meu” (Ioan 6:65). Această declaraţie este o negaţie universală. Ea enunţă inabilitatea universală. Cuvântul poate nu descrie permisiunea, ci abilitatea. A spune că nimeni nu poate face un lucru înseamnă a spune că toţi sunt incapabili să-l facă. Adevărul şocant exprimat de Domnul Isus în aceste versete este că nimeni nu are abilitatea de a veni la Hristos pe cont propriu. Pentru ca cineva să vină la Hristos, acelei persoane trebuie, mai întâi, să-i fie „dat” să vină la El. Trebuie ca Dumnezeu să ne ajute să ne depăşim inabilitatea morală. Fără ajutorul Duhului Sfânt, nu putem veni la Hristos.

Bibliografie

James Montgomery Boice, Fundamente ale credinţei creştine. O prezentare accesibilă a teologiei protestante, Editura Institutului Biblic „Emanuel”, Oradea, 2000

R.C. Sproul, Doctrinele harului. Esenţa teologiei reformate, Editura Multimedia, Arad, 2002

Permanent link to this article: https://www.monergism.ro/index.php/2012/02/jonathan-edwards-libertatea-vointei/

Baptiştii reformați – câteva elemente distinctive

O revigorare a interesului pentru teologia reformată s-a observat încă din anii 1960, în special în Marea Britanie şi S.U.A.; această preocupare s-a răspândit destul de rapid, astfel că în prezent se poate vorbi despre o mişcare reformată în aproape fiecare parte a lumii. Baptiştii şi prezbiterienii au beneficiat îndeosebi de pe urma acestei recuperări a credinţei istorice reformate. Cele mai vechi biserici baptiste particulare au fost revitalizate, iar noi biserici baptiste reformate au luat fiinţă.

Convingerile doctrinare specifice baptiştilor reformaţi sunt rezumate în A doua mărturisire de credinţă baptistă de la Londra din 1689. Baptiştii reformaţi subscriu pe deplin (sau cu mici amendamente) la această mărturisire de credinţă ca un standard şi o sinteză a celor mai importante învăţături biblice. În acest document, doctrinele majore ale Sfintei Scripturi sunt prezentate în mod clar şi concis, dar totuşi destul de profund, astfel încât să constituie un manual de referinţă util în această perioadă dominată de superficialitate şi confuzie.

În 1855, la reeditarea Second London Baptist Confession of 1689, Charles Spurgeon spunea membrilor Bisericii din New Park Street următoarele cuvinte: „Acest document străvechi este un rezumat excelent al lucrurilor pe care noi le credem cu tărie. Mâna ocrotitoare a Dumnezeului triunic ne-a păstrat credincioşi faţă de afirmaţiile deosebite ale Evangheliei noastre glorioase şi ne simţim cu atât mai hotărâţi să trăim prin ele în permanenţă… Acest mic volum nu este o normă autoritară sau un cod al credinţei, care ar trebui să vă încătuşeze, ci un ajutor în controverse, o întărire în credinţă şi o unealtă pentru zidire în neprihănire. Membrii mai tineri ai bisericii găsesc în el un material doctrinar în miniatură, iar cu ajutorul dovezilor scripturale vor putea să justifice speranţa care este în ei… Să nu vă fie ruşine de credinţa voastră; aduceţi-vă aminte că aceasta este Evanghelia străveche a martirilor, duhovnicilor, reformatorilor şi a sfinţilor. Dar mai presus de toate este Adevărul lui Dumnezeu, pe care porţile locuinţei morţilor nu îl pot birui. Fie ca vieţile voastre să împodobească credinţa voastră, fie ca exemplul vostru să recomande mărturisirea voastră de credinţă. Mai presus de toate, trăiţi în Hristos Isus, umblaţi în El, nedând crezare niciunei alte învăţături decât celei care este aprobată în mod vizibil de către El şi insuflată de Duhul Sfânt. Ţineţi-vă tare de Cuvântul lui Dumnezeu, care este schiţat aici pentru voi.”


Baptiştii reformaţi se disting prin următoarele elemente:

Întâietatea Cuvântului lui Dumnezeu

Biblia este inerantă, infailibilă şi singura autoritate în toate problemele de credinţă şi practică. Predicarea expozitivă a Scripturii trebuie să ocupe locul central în închinarea înaintea lui Dumnezeu.

Suveranitatea lui Dumnezeu

Dumnezeu este atotputernic şi în controlul absolut al creaţiei, istoriei şi mântuirii. Înainte de întemeierea lumii, Dumnezeu a predestinat anumite persoane pentru mântuire.

Fiecare om se naşte păcătos şi este incapabil să facă ceva pentru a fi acceptat de Dumnezeu.

Dumnezeu îi cheamă pe cei aleşi prin proclamarea Evangheliei, le dă o natură nouă, prin puterea Duhului Sfânt, astfel încât aceştia se întorc de bunăvoie de la păcat la Hristos pentru a fi mântuiţi. Domnul Isus Şi-a dat viaţa ca jertfă de ispăşire pentru poporul Său, a înviat din morţi şi S-a înălţat la cer. Mântuirea este, prin urmare, un dar gratuit al lui Dumnezeu, nu câştigat prin vreun merit uman, ci primit doar prin credinţa în Hristos.

Simplitatea şi puritatea închinării

Închinarea adusă lui Dumnezeu trebuie să fie în „duh şi adevăr”, cu sinceritate şi în conformitate cu Sfânta Scriptură. Tot ceea ce este poruncit în Cuvântul lui Dumnezeu în legătură cu închinarea trebuie urmat, orice practică ce nu este poruncită explicit în Biblie fiind interzisă (principiul regulativ). Închinarea este centrată Dumnezeu şi nu pe om, în acelaşi timp, închinătorii fiind preocupaţi să menţină un spirit de respect, bucurie, căldură şi dragoste.

Centralitatea Bisericii

Biserica locală ocupă un loc central în scopul răscumpărător al lui Dumnezeu. Noul Testament nu spune nimic despre creştinismul fără biserică. Credincioşi botezaţi trebuie să facă parte dintr-o biserică pentru a se închina şi a-L sluji pe Domnul Dumnezeu. Prin exercitarea supravegherii pastorale şi a disciplinei, biserica este păstrată sănătoasă şi curată.

O ucenicie radicală

Baptiştii reformaţi iau foarte în serios adevărul că au fost răscumpăraţi prin sângele lui Hristos. Ei Îi aparţin lui Dumnezeu şi doresc să-L slăvească printr-o trăire în conformitate cu învăţătura Sfintei Scripturi. Conştienţi de faptul că au fost împăcaţi cu un Dumnezeu de trei ori sfânt, ei caută în mod activ să trăiască o viaţă sfântă înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor. Ei nu se pretind a fi perfecţi, dar, în dependenţă de Dumnezeu, încearcă să trăiască o viaţă sfântă. De asemenea, ei caută în mod activ să-i conducă pe alţii la credinţa mântuitoare în Hristos.

În concluzie, baptiştii reformaţi împărtăşesc principii şi practici protestante (Sola Scriptura, Solus Christus, Sola gratia, Sola fide, Soli Deo gloria), calviniste (depravarea radicală, alegerea necondiţionată, răscumpărarea particulară, chemarea eficace, perseverarea sfinţilor în har), puritane (evlavia în închinare, prin aplicarea principiului regulativ; predicarea expozitivă; evlavia în educarea şi instruirea copiilor în familie; ucenicia autentică), specifice teologiei legământului (unitatea Bibliei: mai multe părţi, un singur mesaj; interpretarea Scripturii centrată pe persoana, lucrarea şi Împărăţia lui Isus Hristos; distincţia dintre Lege şi Evanghelie: Legea porunceşte şi condamnă, Evanghelia mântuieşte; o singură cale de salvare: Hristos i-a mântuit pe toţi aleşii Săi din toate veacurile; o perspectivă optimistă asupra istoriei: Hristos va veni din nou în curând), baptiste (practicarea rânduielilor Bisericii numai pentru cei credincioşi; disciplina Bisericii exercitată în dragoste; libertatea de conştiinţă; creşterea Bisericii prin proclamarea Evangheliei; preoţia tuturor credincioşilor).

(Mai multe articole despre baptiştii reformaţi puteţi găsi pe site-urile Seeking Reformed Baptists, Reformed Baptist Fellowship şi Reformed Reader.)

Permanent link to this article: https://www.monergism.ro/index.php/2012/02/baptistii-reformati-cateva-elemente-distinctive/

Load more

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: